Friday, September 7, 2012

Ramai saksi kasut dibaling walau tidak dirakam

Walaupun tiada gambar perbuatan membaling kasut dalam masjid, tetapi ramai yang menyaksikan perbuatan jahat ke atas rumah Allah itu, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.
"Tidak ada gambar dan tidak ada rakaman yang disiarkan dalam Youtube tidak boleh menjadi bukti peristiwa itu tidak berlaku kerana ramai yang menyaksikan kasut dibaling ke dalam rumah Allah itu ketika serangan Perkasa ke atas masjid itu," kata beliau ketika menolak penafian Perkasa mengenai perkara itu.

Pengerusi Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Daerah Kota Setar, Datuk Yusoff Ismail menuntut Mahfuz berhenti mengaitkan pertubuhan itu dengan perbuatan ganas membaling kasut ke dalam Masjid Al-Hussain Seberang Pumpong di Alor Setar, Ahad lepas ketika berlakunya serangan pertubuhan itu ke atas rumah Allah itu.


Beliau menyifatkan perbuatan itu tidak berlaku dan fitnah semata-mata kerana sehingga kini, pihak-pihak tertentu tidak pernah memasukkan insiden membaling kasut berkenaan dalam blog atau Youtube.

"Dalam majlis kenduri pun tak semua peristiwa sempat dirakamkan oleh jurugambar, apa lagi dalam keadaan serba huru hara seperti yang dicetuskan oleh Perkasa dalam serangan itu.

"Banyak rakaman yang dibuat ketika serangan itu berlaku, tetapi perbuatan baling kasut itu mungkin tak sempat dirakamkan.

"Tetapi saya yakin Allah merakamkan perbuatan jahat membaling kasut ke dalam rumah-Nya dan setiap orang dalam Perkasa bolehlah menyaksikan dengan jelas rakaman peristiwa itu di Hari Akhirat kelak," kata Mahfuz menolak dakwaan Yusoff kononnya mereka difitnah.

Beliau berkata, pihaknya bukan sahaja tidak sempat merakamkan kejadian yang tidak diduga boleh dilakukan oleh penyerang-penyerang masjid itu yang mengaku beragama Islam, malah kasut yang dibaling itu pun tidak disimpan untuk membolehkan Yusoff mengenalpasti kasut siapakah itu.

"Kami ada ada adab, ada agama. Bila tengok kasut dibaling ke dalam masjid dan mencemarkan kesucian rumah Allah, kami terus membuang kasut itu ke luar," katanya.

Menurut Mahfuz, hampir kesemua pihak yang menyerang masjid tersebut berada di luar masjid dan memakai kasut atau berada berdekatan tempat meletak kasut.

"Pihak yang menyerang masjid berada di luar masjid itu dan bila imam menyuruh mereka masuk ke dalam masjid untuk bersolat atau balik kalau tak mahu solat, mereka tetap berada di luar masjid.

"Pihak yang menyerang yang pakai kasut atau berada berdekatan tempat meletak kasut dan mereka yang boleh membaling kasut ke dalam masjid. Orang yang berada dalam masjid tidak pakai kasut dan jauh dari tempat meletak kasut," katanya.

Orang yang di dalam masjid, kata Mahfuz, hendak bersolat atau buat kerja lain yang dianjurkan oleh Islam seperti mendengar tazkirah dan sebagainya.

"Orang dalam masjid mengimarahkan masjid. Mereka bukan hendak serang masjid seperti gerombolan penyerang yang apabila disuruh masuk ke dalam masjid untuk bersolat pun mereka tidak mahu," katanya.

Mengenai tindakan undang-undang yang disebut oleh Yusoff, Mahfuz berkata beliau tidak dapat menghalang keinginan tokoh Perkasa itu.

"Tetapi pihak yang menyerang masjid jangan lupa, Allah juga akan mengambil tindakan undang-undang-Nya terhadap mereka yang menyerang rumah-Nya," kata beliau.-Harakahdaily.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...