Wednesday, September 5, 2012

PRU13: Awas taktik kotor ‘syaitan yang dikenali’


Isyarat untuk mengadakan pilihan raya November ini adalah amaran kepada seluruh rakyat supaya bersedia menghadapi taktik kotor dan keganasan "syaitan yang dikenali", kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

The Star sebelum ini melaporkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi isyarat bahawa pilihan raya akan diadakan November ini.

Malaysiakini pula melaporkan, Najib berminat dengan angka 11.

Bagi Mohamad, tidak kira bila sekalipun pilihan raya diadakan, apabila Perdana Menteri memberi isyarat beliau sudah bersedia, ia sekaligus memberi isyarat kepada rakyat bahawa rancangan penipuan sudah sedia untuk dilaksanakan.


Beliau kesal kerana tindakan sedemikian menyebabkan taraf pilihan raya negara ini begitu mundur dan memalukan kerana terpaksa menghadapi pilihan raya yang tidak adil dan tidak bersih.

"Kita baca laporan tentang negara orang di mana perbahasan utama rakyat menjelang pilihan raya ialah mengenai rancangan dan tawaran penyelesaian pihak-pihak yang bertanding mengenai soal ekonomi, percukaian, pendidikan, dasar berkaitan imigresen, dasar luar dan dasar serantau umpamanya.

"Malangnya, isu utama yang terpaksa kita hadapi di negara kita ialah pilihan raya yang tidak adil, tidak bersih dan penuh dengan pelbagai penipuan akibat kerakusan 'syaitan yang dikenali' untuk terus berkuasa," katanya.

Frasa "syaitan yang dikenali itu" dipercayai merujuk kepada kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyatakan, "...kamilah syaitan yang dikenali rakyat" manakala pembangkang pula disifatkannya sebagai "malaikat yang rakyat tidak kenal".

Mohamad seterusnya berkata, pilihan raya di negara ini bukan sahaja terbelenggu dengan soal menghadapi penipuan dan taktik kotor Umno BN malah memaksa rakyat bersedia menghadapi keganasan "syaitan yang dikenali" itu.

"Sepatutnya pilihan raya dijadikan pesta demokrasi oleh rakyat di mana mereka berpeluang menentukan masa hadapan negara mereka dengan ceria, bebas dan tanpa rasa takut.

"Tetapi dengan peningkatan keganasan 'syaitan yang dikenali' sehingga ke peringkat menyerang dan membaling kasut ke dalam masjid, ia memberi isyarat yang jelas bahawa mereka mahu menjadi pilihan raya sebagai medah untuk mereka melakukan keganasan.

"Rakyat bukan sahaja terpaksa bersedia menghadapi penipuan dan taktik kotor, malah terpaksa menghadapi keghairahan 'syaitan yang dikenali' untuk mengganas," kata beliau yang pernah menghadapi percubaan untuk membakar rumahnya beberapa bulan lalu.

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata PR telah bersedia sejak tahun 2011 lagi, dan kini persediaan mereka sudah mencapai 100 peratus.

"Ya, Pakatan bersetuju tanda-tanda menunjukkan pilihan raya paling awal bulan November, atau jika tidak akan diadakan tahun depan.

"Ia tidak bermakna jika BN mengadakan pilihan raya pada November, mereka akan menang besar kerana sejarah telah membuktikan sebaliknya," katanya.-Harakahdaily.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...