Wednesday, September 19, 2012

Hina Islam: Umno diminta henti politik hipokrit



Penghinaan terhadap agama Islam dan Nabi Muhammad SAW berpunca daripada sikap segelintir orang Islam sendiri yang turut menghina Islam.

Apabila orang bukan Islam melihat penghinaan terhadap Islam dibuat dan tidak mendapat bantahan, maka mereka juga bertindak berani untuk berbuat demikian.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata perkara ini boleh dilihat ketika orang Islam sendiri, antaranya pemimpin Umno yang pernah mengeluarkan kenyataan menghina Islam itu sendiri.



Sambil menyifatkan Umno sebagai hipokrit dalam menangani isu penghinaan bukan Islam terhadap agama Islam, Mahfuz berkata parti Melayu itu diminta agar menghentikan politik hipokrit sedemikian.

"Sebelum ini, ramai di kalangan pemimpin Umno yang menghina dengan mempersendakan hukum Islam. Dalam isu filem 'Innocent of Muslims' ini mereka tunjuk yang mereka mengecam penghinaan tersebut, tetapi dalam masa sama Umno sendiri dalam siri-siri tertentu pada zaman Tun Mahathir Mohamad memperlihatkan ungkapan Umno sendiri yang menghina Islam," dakwa beliau pada satu sidang media, di ibu negara, hari ini.
.

Sehubungan itu, ahli parlimen Pokok Sena itu mengingatkan umat Islam, khususnya di Malaysia agar bangkit untuk membantah kenyataan yang dibuat pemimpin negara ini, sepertimana yang pernah dimuatkan dalam sebuah buku terbitan Lajnah Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat.

Buku bertajuk 'Mahathir serta beberapa pemimpin Umno dan pengikutnya Anti-Islam' itu diterbitkan ketika Mahfuz mengetuai pergerakan tersebut.

Ahli parlimen Pokok Sena itu, bagaimanapun menyokong penuh umat Islam yang bertindak membantah pembikinan dan penayangan filem tersebut, yang menurutnya masih membuktikan rasa sensitiviti yang masih menebal di kalangan umat Islam.-Harakahdaily.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...