Thursday, December 27, 2012

‘Latihan undi BN untuk Orang Asal’, Pengerusi SPR mesti letak jawatan


Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof mesti letak jawatan kerana membenarkan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) mengadakan ‘latihan mengundi BN’ kepada masyarakat Orang Asal di Tapah, Perak.

Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih, Maria Chin berkata, membiarkan perkara itu bermaksud memberi izin kepada parti politik untuk salah guna dan seleweng jentera kerajaan.

“Pengerusi SPR mesti letak jawatan. Apa yang berlaku bersalahan dengan undang-undang. Membiarkan JAKOA mengadakan ‘latihan mengundi BN’ sangat menjijikkan
,” katanya kepada Keadilan Daily.

“Membenarkan latihan tersebut diteruskan bermakna memperlekeh hak Orang Asal. Ini tindakan intimidasi kepada kelompok yang terpinggir,” tegas Maria.

“Pihak yang terlibat seperti sengaja memilih kumpulan masyarakat ini. Tidak mustahil perkara sebegini boleh terjadi di Sabah dan Sarawak,” bimbangnya.

Dalam pada itu, kata Maria, Bersih dan 82 NGO yang bernaung di bawahnya akan membincangkan mengenai tindakan ke atas laporan tersebut.

Sementara itu, berhubung kenyataan Abdul Rashid Abdul Rahman bahawa proses pilihan raya di negara ini masih lagi belum lengkap seperti sesetengah negara yang lebih maju demokrasinya, Maria berkata, ia adalah kesalahan bekas Pengerusi SPR itu sendiri.

“Sebelum ini dia yang sibuk canang untuk adakan perubahan perlembagaan dan struktur SPR, tapi tiada apa yang berlaku.

“Semasa jadi Pengerusi SPR mengapa tak buat? Mengapa sekarang baru bercakap? Kita telah hantar 15 tuntutan melalui memorandum pada 2010. Sampai sekarang tak disentuh.

“Dari lapan tuntutan, hanya satu yang hanya baru untuk ditunaikan (penggunaan dakwat kekal),” kata Maria menempelak dolak-dalik Abdul Rashid.

“Apa yang paling penting adalah SPR itu bebas, bukan lagi di bawah Jabatan Perdana Menteri. SPR patut melapor terus kepada Parlimen dan anggota Dewan Rakyat.

“SPR juga sepatutnya mempunyai kuasa dan badan penguatkuasaannya sendiri,” jelas Maria sambil menambah, ‘latihan mengundi BN’ di Perak tidak berlaku sekiranya SPR mengambil tindakan.-Keadilandaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...