Sunday, December 2, 2012

Khas Perhimpunan Agung UMNO: Tak patut Muhyiddin jual surat khabar lama


Kalau pembangkang menang, negara jadi porak-peranda. Itu kata Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yassin semalam ketika merasmikan serentak Persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno 2012 di PWTC, se malam.

Malangnya, Muhyiddin tidak nampak porak-peranda yang dibuat UMNO/BN sendiri selama 55 tahun memerintah negara. Bila hutang negara bertambah, harga barang naik, gaji tak cukup hennak membeli-belah, bila sang bapa ikat perut nak bayar kereta-rumah, bila nak menyimpan cukup payah, bila buat projek, bangunan sana sini rebah, ini semua apa kejadah?


Kan molek kalau Muhyiddin balik sekolah belajar bahasa. Paling tidak jumpa Cikgu Ishak Surin bertanyakan maksud perihal porak-peranda. Bak kata pepatah Melayu, air yang tenang jangan disangka tak ada buaya.

Muhyiddin tak pernah berjalan pekena teh di Chow Kit

Rasanya Muhyiddin tak pernah pun berjalan menengok-nengok pekena teh segelas dua di Chow Kit. Paling-paling sekadar dibawa drebar terus ke PWTC. Banyak lagi ceruk-ceruk KL ini yang boleh dijadikan iktibar buat beliau. Malaysia sudah lama porak-peranda dek kebejatan pimpinan UMNO-BN sendiri melahap hasil-mahsul bumi bertuah ini termasuk duit lembu.

Muhyiddin mungkin sama kasta dengan bosnya Najib yang tak kekok berkhutbah. Dalam ucapannya malam tadi beliau turut membangkitkan soal perkongsian kuasa, soal pemikiran sekular liberal, soal masyarakat bumiputera Fiji mengamuk, soal ‘pembangkang’ yang tak pandai bermuafakat, soal kumpulan LGBT dan seperti biasa menabur janji untuk jaga Melayu.

Mahathir vs Muhyiddin

Menyorot kembali khutbah Muhyiddin. Lain pula yang tersembul keluar dari mulut bekas Presiden UMNO/BN Tun Dr Mahathir. Beliau pula menuduh jika PR kalah, negara akan huru hara sebab banyak demonstrasi akan berlaku.

Cabai Burung agak kasihan terhadap dua manusia ini. Samada Mahathir atau Muhyiddin, dua-dua mereka salah. Senang kira beginilah, siapa yang banyak buat demo sana-sini bila PR menang di Selangor dan Pulau Pinang?
Nak berdemo kan tak salah sebab memang dijamin oleh Perlembagaan tetapi buatlah secara berotak. Kenapa pula perlu jinjing kepala lembu ke hulu-ke hilir, apa kes UMNO upah mat rempit tuntut litar lumba di Pulau Pinang dan bagi hadiah tahi kepada Lim Guan Eng? Kalau demo yang dibuat sekadar provokasi, memainkan sentimen kaum, agama dan bukan sebab kesedaran. Memang sah porak peranda lagi negara ini.

Tapi adakah salah kalau kiranya rakyat telah sedar dan bangkit berdemonstrasi menuntut pilihan raya adil dan telus, menuntut Malaysia yang bebas radioaktif, menuntut agar peneroka FELDA diberi keadilan?

Bab jaga Melayu dan jaga hutan

Janji UMNO sejak dulu lagi memang nak jaga Melayu. Dah lebih 50 tahun pun UMNO tabur janji nak jaga Melayu. Budak sekolah pun tahu janji UMNO nak jaga Melayu. Kalaulah dalam tempoh itu UMNO melihat orang Melayu masih lembik, makanya itu petanda UMNO dah gagal jaga Melayu. Tetapi, silapnya percaturan UMNO, orang Melayu tidaklah sedayus itu untuk didodoi dibelai disuap susu semacam anak kecil.

Dalam pemerhatian Cabai Burung, diri pemimpin UMNO sendiri pun tak terjaga. Masakan pula nak jaga orang lain! Kita ambil contoh yang paling kurang aib bagaimana UMNO jaga Melayu di Selangor sebelum Mac 2008.

Mata kepala kita sendiri boleh lihat bagaimana orang Melayu terpaksa merempat perihal rumah mereka diroboh regim Khir Toyo di Rimba Jaya. Ia sama juga dengan apa yang berlaku di Kampung Berembang KL.

Kemudian, beberapa ketika Khir Toyo menghadiahkan batang penyapu kepada Yang Di-Pertua Majlis Hulu Selangor, UMNO pun tumbang dan paling menarik tiga tahun kemudian, bekas MB Selangor itu disabit pula bersalah oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2011 perihal rasuah dua lot tanah.

Bukan itu saja, mantan pemimpin agung UMNO Selangor itu juga pernah berhadapan dengan tuduhan rasuah dengan dakwaan meluluskan projek pembinaan yang menceroboh kawasan hutan simpan Bukit Cahaya Seri Alam di Shah Alam.

Ini sekadar contoh kecil yang membuktikan UMNO tidak menjaga Melayu, tidak menjaga negeri, hutan pun mereka tidak boleh uruskan dengan baik.

Dalam cabaran ekonomi, sosial dan politik yang semakin menekan, UMNO perlu bermuhasabah dan bukannya sekadar berkempen menuduh tanpa bukti.

Ucapan Muhyiddin sepatutnya mencerminkan kredibiliti beliau sebagai Timbalan Presiden UMNO merangkap Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan bukannya seperti ucapan Ketua Cawangan UMNO. Kalau ucapan sekadar menghentam keromo Pakatan Rakyat, itu Utusan Malaysia pun boleh buat.Roketkini.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...