Monday, December 3, 2012

Campur tangan tugas polis: Desak Hishammuddin letak jawatan


Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein didesak letak jawatan atau digantung tugas dan perlu ada siasatan terbuka ke atasnya.

Ia ekoran dakwaan bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan menyatakan Hishammuddin campur tangan dalam tugas polis.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memandang serius pendedahan Musa.

“Ini satu yang serius, rakyat dan warga asing yang mahu berurusan dalam negara ini sudah tentu tergugat kepercayaannya terhadap institusi polis negara ini. Sesuatu harus dilakukan segera,” kata Pengarah Seketeriat SAMM Kebangsaan, Norazizi A Aziz.


Musa dalam sidang medianya Rabu lalu, menyatakan dengan jelas tuduhan bahawa Menteri Kabinet dan ahli politik sering cuba campur tangan dalam siasatan polis dan membuat penahanan semasa beliau berkhidmat sebagai KPN dan mendakwa ia masih berlanjutan.

Musa yang bersara pada September 2010 menamakan salah seorang menteri tersebut ialah Hishammuddin sebagai antara ahli politik itu dan mendakwa keengganannya mengikut arahan tersebut menyebabkan beliau tidak disambung kontrak.

Menurut Musa, tindakan Hishammuddin itu bersalahan dengan Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967) yang membenarkan hanya beliau (KPN) sahaja yang boleh memberi arahan kepada pegawai bawahan.

Berikutan itu, SAMM dan sekutu akan mengadakan himpunan ringkas, sidang media serta akan menfailkan satu laporan polis berkenaan perkara ini.

Ia akan diadakan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu pada jam 11.50 pagi ini.
Laporan polis dan himpunan tersebut akan diketuai oleh Penyelaras SAMM Kebangsaan, Badrul Hisham Shaharin.-Keadilandaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...