Wednesday, March 16, 2011

Pendakwaan Malang Anwar Ibrahim

Pembicaraan yang berlandaskan politik
Kerajaan Malaysialah sebenarnya pihak yang kalah dalam suatu perbicaraan yang bersifat parodi.
Bahkan setiap seseorang rakyat Malaysia yang sudah lali dengan selok-belok skandal seks luar tabii, Mohamed Saiful Bukhairy Azlan mungkin telah memberikan makna baru kepada ungkapan “go f**k yourself.”

Saiful, 25, tahun bekas pembantu kepada ketua pembangkang Anwar Ibrahim, adalah saksi utama pendakwaan dalam perbicaraan marathon sodomi Anwar. Dr Seah Lay Hong, seorang ahli kimia dan saksi pendakwaan, telah dipaksa oleh peguambela semasa berada di kandang saksi pada penghujung Februari lalu untuk mengakui bahawa DNA yang ditemui di bahagian dubur Saiful boleh berasal dari 10 orang yang berbeza - termasuk dirinya sendiri.

Saiful telah melaksanakan satu tugas yang cukup bagus untuk kerajaannya, negaranya dan juga Anwar. Hal ini kerana kes ini telah menjadi sesuatu yang mengaibkan, membawa kembali kenangan kes liwat Anwar yang pertama tahun 1998, yang mendapat perhatian umum dicap sebagai parodi oleh pertubuhan antarabangsa hak asasi manusia. Kesilapan yang dibuat terhadap bukti DNA yang sepatutnya konklusif dalam perbicaraan yang telah lama berjalan ini telah menimbulkan pertanyaan apakah bukti-bukti tersebut boleh bertahan di sebuah mahkamah undang-undang yang rasional. Testimoni yang lain pula menunjukkan bahawa Perdana Menteri Najib Tun Razak dan isterinya, Rosmah Mansor, antara lain, mungkin telah memainkan peranan peribadi dalam membawa kes ini ke mahkamah.


Selasa lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Zabidin Mohamid Diah telah memberikan Anwar satu kemenangan besar dengan membuang bukti DNA yang dipercayai dapat membuktikan bahawa beliau ada melakukan hubungan intim dengan Saiful. Beliau telah memutuskan bahawa bukti tersebut tidak boleh diterima kerana telah diambil tanpa kebenaran Anwar dari item dalam penjara ketika beliau ditangkap pada kali pertamanya ekoran aduan Saiful pada bulan Julai 2008.

Dengan kelimpahan pelbagai kesilapan, kerajaan kini menghadapi dilema. Sekiranya menyerah kalah dalam pendakwaan, Anwar akan menerima satu kemenangan besar dan memberikan peluru yang cukup untuk kepada pembangkang untuk menuduh bahawa kerajaan dan khususnya Najib sengaja mewujudkan bukti dalam satu percubaan untuk mengusir Anwar daripada politik. Oleh hal yang demikian, daripada menyerah kalah sekarang walaupun pertalian fizikal terakhir antara Anwar dan Saiful nampaknya telah berjaya disangsikan, pendakwaan masih enggan membuang kes tersebut.

Jumaat lalu, pendakwaraya telah cuba menggunakan mahkamah untuk memaksa Anwar untuk memberikan sampel DNA tambahan bagi menggantikan bukti yang telah dilemparkan keluar oleh Hakim Zabidin. Pendakwaraya Yusof Zainal Abiden telah meminta Hakim Zabidin untuk menimbang kembali keputusan tersebut di samping memaksa Anwar untuk menyerahkan satu sampel.

Situasi ini juga menimbulkan satu situasi bahaya bagi Anwar jika pihak pendakwaan merayu ke peringkat Mahkamah Persekutuan, mahkamah tertinggi di Malaysia. Mahkamah peringkat ini telah menunjukkan kecenderungannya dalam sistem politik, dengan memberikan keputusan yang tidak berpihak pada pembangkang dalam kes-kes penting, termasuk satu kes yang menyebabkan penyerahan kuasa di Perak kepada parti pemerintah selepas pembangkang memenanginya ketika Pilihan Raya Umum 2008.

Saiful, dahulunya seorang pembantu Anwar sebelum membuat dakwaan terhadapnya, telah mengakui di mahkamah bahawa dia pernah bertemu dengan Najib dan isterinya, Rosmah, pada tarikh 24 Jun 2008, di rumah Najib dua hari sebelum kejadian sodomi. Dia juga mengakui bahawa dia telah bertemu dengan orang kepercayaan Rosmah iaitu Mumtaz Jaafar.

Dia juga mengakui adanya pertemuan rahsia dengan Senior Assistant Commissioner (SAC II) Rodwan Mohd Yusof, dua kali sebelum kejadian liwat terjadi. Rodwan menjadi terkenal pada pembicaraan Anwar tahun 1998 ketika dia secara tidak sah mengambil sampel DNA Anwar dan meletakkannya di atas tilam yang didakwa pernah digunakan oleh Anwar untuk melakukan hubungan homoseksual. Untuk melindungi integriti kes pendakwaan, hakim ketika itu, Augustine Paul, telah membuang keseluruhan bukti DNA tersebut pada perbicaraan waktu itu.

Menurut undang-undang Malaysia, polis sebelum ini dilarang mengambil sampel DNA daripada defendan tanpa izin mereka. Ketika Anwar menolak untuk memberikan sampel DNA, dengan mengatakan bahawa sampel sebelumnya yang pernah digunakan dalam kes 1998 terhadapnya telah disalahgunakan, Barisan Nasional telah meluluskan satu rang undang-undang melalui parlimen untuk membolehkan polis mengumpul sampel dalam kes-kes jenayah tanpa kelulusan daripada suspek .

Namun, kerana kes pendakwaan berlaku sebelum undang-undang tersebut diluluskan, mungkin Anwar akan dikecualikan dalam memberikan bukti DNA.

Dalam hal apapun, cara pihak pendakwaan mengendalikan bukti yang dikumpulkan daripada tubuh dan pakaian Saiful adalah amat tidak cekap. Bahkan jika mereka dibenarkan mengambil sampel lain daripada Anwar, juga amat susah untuk dibandingkan dengan bukti yang diambil dari Saiful.

Menurut testimoni di mahkamah, tidak ada bukti yang diambil dari tubuh Saiful sehingga 56 jam selepas berlakunya kejadian liwat yang didakwa. Ketika kesan DNA daripada air mani dipercayai ditemui di mulutnya, dia mengatakan bahawa dia tidak mandi, menggosok gigi ataupun pergi ke bilik mandi antara waktu kesalahan dan tempoh masa dia diuji. Walaupun sampel DNA masih boleh diambil secara berkesan dalam masa 72 jam, namun dalam hal ini pengendalian bukti tampaknya boleh dikatakan dilakukan secara bersahaja pada tahap terbaik.

Walaupun Seah menemui bukti DNA daripada laki-laki tidak dikenali di dubur Saiful, dia mengatakan dia tidak menguji untuk mengetahui identiti lelaki yang lain. Ditanyakan oleh seorang peguam pembela apakah bukti DNA boleh menghasilkan 10 kombinasi berbeza atau individu, Seah setuju.

Jumaat lalu, pegawai penyiasatan, Jude Pereira mengatakan bahawa selepas mengumpul bukti daripada Saiful, dia telah meletakkan sampel bukti tersebut di dalam peti arkib logam di markas polis Brickfield selama 43 jam, mengabaikan arahan oleh Siew Sheue Feng, ahli patologi forensik, untuk menempatkan mereka dalam freezer (peti sejuk). Mengikut peraturan penyelidikan Biro Persekutuan Amerika Syarikat, "faktor persekitaran, seperti panas dan kelembapan, juga dapat mempercepat degradasi DNA."

Pereira mengakui bahawa degradasi sampel boleh terjadi kerana dia mengabaikan nasihat pakar patologi dan juga perintah Ketua Polis Malaysia.

Sebelum diserat ke dalam kancah pendakwaan ini, Anwar telah memimpin pakatan pembangkang (Pakatan Rakyat) mencipta sejarah merampas lima negeri di Malaysia dan memenangi 82 kerusi parlimen pada pilihanraya tahun 2008 serta menghalang penguasaan dua pertiga majoriti Barisan Nasional di parlimen.

Namun begitu, pembangkang Malaysia - gabungan DAP, PAS dan parti Anwar, Parti Keadilan Rakyat telah diperlahankan kerana Anwar yang disibukkan oleh kes mahkamahnya, tidak dapat menumpukan sepenuhnya kepada politik. Anwar juga telah terhambat oleh penggantungan enam bulan oleh parlimen atas tuduhan bahawa beliau telah mengelirukan parlimen.

Kes ini telah berlangsung selama 13 bulan. Seiring dengan penggantungan dan pelbagai tindakan lain, pembangkang semakin dineutralkan. Ujian besar seterusnya adalah pilihan raya negeri Sarawak yang perlu dilakukan sebelum akhir tahun 2011.-Hrkh

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...