Friday, March 16, 2012

Mat Zain sedia beri keterangan terhadap Gani, Musa


          Bekas pegawai kanan polis, Datuk Mat Zain Ibrahim menyatakan kesediaannya untuk memberi keterangan terhadap dakwaan salah laku Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.
          Beliau menyatakan kesediaan itu dalam surat terbukanya. kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar yang salinannya dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini, lapor Malaysiakini.

Menurutnya, terdapat cukup justifikasi untuk menubuhkan tribunal tersebut, sambil menambah bahawa Najib boleh dikaitkan dengan salahlaku jenayah, jika terus menyembunyikan bukti salah laku jenayah orang lain.

Bukti yang dirujuk Mat Zain ialah mengenai tingkahlaku Musa dan Gani dalam insiden ‘mata lebam’ Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Musa adalah pegawai penyiasat dalam kes Fitnah 1998 dan Gani mengetuai pendakwaan. Mat Zain pula merupakan pegawai penyiasat insiden mata lebam itu.

Mat Zain, bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, adalah bekas pegawai kanan polis kedua yang menggesa ditubuhkan tribunal untuk menyiasat Gani dan Musa.-K/Daily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...