Saturday, March 17, 2012

1Care: Pakatan Rakyat tanya, Menteri Kesihatan tak boleh jawab


“Kita sendiri pun tidak ada butiran.”
Itulah jawapan Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai apabila ditanya oleh Ahli Parlimen DAP Kota Melaka Sim Tong Him tentang:


* Anggaran perbelanjaan skim kesihatan cadangan kerajaan UMNO-BN, iaitu 1Care;


* Bagaimana tabung skim tersebut dapat menjana dana; dan


* Adakah ia akan berusaha sama dengan pihak swasta.

Sebaliknya, Liow memberi syarahan pendek kepada Dewan Rakyat hari ini tentang pelan kesihatan yang dikatakannya lestari dan kepentingan menjaga kesihatan masyarakat yang semakin terdedah kepada risiko kencing manis dan darah tinggi.


Liow yang juga Timbalan Presiden MCA menuduh bahawa laporan media dan pihak-pihak berkepentingan terhadap 1Care adalah semata-mata putar belit dan spekulasi terhadap satu cadangan yang masih belum disepakati dan mendapat kata putus.

Beliau memberi jaminan bahawa rakyat, dan pihak-pihak berkepentingan akan dijemput menyertai konsultasi awam untuk mendapat maklum balas dan respon terhadap apa-apa perancangan kerajaan tentang penambahbaikan sistem kesihatan.

Apabila disoal oleh Lee Boon Chye (PKR – Gopeng) berkenaan kedudukan kertas konsep 1Care yang telah didedahkan kepada umum, Liow sekadar menyebut bahawa itu hanyalah kertas konsep yang dibentang pada sebuah mesyuarat.

Pada sidang media di luar dewan selepas itu, Liow tidak pula menyebut jika terdapat sebarang cadangan lain untuk menambah baik sistem kesihatan yang ada selain 1Care yang dibentangkan oleh Timbalan Pengarah Kesihatan Dato Dr Maimunah Hamid pada Februari 2010.

Skim 1Care menerima kritikan daripada banyak pihak berikutan maklumat bahawa skim tersebut akan menjadi mandatori dan menuntut hampir 10% daripada gaji bulanan untuk pembayaran premium skim tersebut. – Roketkini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...