Wednesday, June 6, 2012

Kenapa UMNO takut Melayu bebas berfikir dan berjaya berdikari?

  
           Kalau dulu tak ramai Melayu buka kedai aksesori kereta, tapi sekarang sudah ada Melayu yang buka. Kalau tak percaya pergilah ke Shah Alam, berjalanlah ke Bangi, sebesar-besar papan tanda dipacak atas kedai; ‘HAK MILIK BUMIPUTERA SEPENUHNYA’.
             Samalah juga dalam industri makanan, kalau dulu Melayu cuma bikin kuih bahulu di dapur belakang rumah, sekarang ramai dah buka bakeri, dah ada gerai dalam Tesco, dah ada ‘fried chicken’nya sendiri, salon dan spa pun berlambak-lambak.

Ini bererti, Melayu semakin mendominasi pasaran dan bersaing secara sihat di pasaran bebas. Kalau di Kuala Lumpur kita ada China Town di Petaling Street dan Little India di Brickfield, kita juga ada pasar Jalan Melayu di Masjid India.


Nak lagi…? Lihatlah juga di Semua House dan Wisma Yakin, orang Melayu juga sudah semakin ramai mendominasi perusahaan fabrik dan aksesori perkahwinan. Kalaulah Melayu memang ‘malas’ seperti dakwaan Tun Mahathir dalam Dilema Melayunya, suaplah dengan macam-macam bantuan kerajaan…pun tak jalan juga.

Apa pun gambaran negatif terhadap Melayu, sebenarnya Melayu telah lama berubah… semangat dan keberanian untuk bersaing wujud sejak pedagang Arab berlabuh di Selat Melaka lagi!

Tetapi, apabila ‘Melayu’ sampai kepada kerajaan UMNO-BN, Melayu cuba diikat kebergantungannya kepada kerajaan. Seolah-olah kerajaan menentukan segala-galanya. Seolah-olah kalau UMNO tak memerintah, habis Melayu kebulur. Bacul sangatkah Melayu ni?

Soal berniaga, Melayu memang sudah makin mendominasi. Memang tak seramai kaum lain tapi sudah mula menunjukkan kejayaan.

Tetapi, kenapa bila Melayu makin ramai menyertai DAP, ada pula puak-puak yang kata Melayu akan hancur? Ini sangat pelik.

Perkara Melayu sertai DAP ini samalah juga dengan bibit kejayaan Melayu dalam perniagaan. Maka bolehlah saya benarkan kata Dr Maszlee Malik: “Melayu makin mendominasi politik…kalau MCA dan MIC dibuka kepada umum, Melayu akan masuk juga. Maka baguslah. Melayu berani bersaing. Melayu berfikir jauh ke hadapan”.

Yang tak sukanya ialah UMNO, sebab semakin Melayu berfikir jauh ke hadapan, semakin UMNO jauh ketinggalan ke belakang, tak gitu?

Jadi, apa masalahnya Melayu sertai DAP? DAP terbukti bukan parti komunis, bukan juga parti Kristian. Kalau komunis, dah lama kerajaan haramkan. Sedangkan ke sekolah Convent pun orang Melayu berani hantar anak-anak bersekolah, inikan pula menyertai DAP yang memperjuangkan keadilan dan integriti. Takkan itu pun kita tak mampu fikir?

Sebenarnya peranan DAP yang sejak puluhan tahun dahulu menjuarai isu anti-rasuah, salah guna kuasa dan mengangkat kepentingan bersama sememangnya ditakuti UMNO-BN. Bila dah tak mampu berhujah dengan akal dan fakta, maka nampaknya mereka akhir-akhir ini cuma mampu berhujah dengan telur dan batu…Kesian-Roketkini.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...