Sunday, June 10, 2012

Faekah : Pengerusi PTPTN Beremosi Politik,’Kurang Cerdik’

    
          Kenyataan Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Datuk Ismail Mohamed Said dianggap sebagai penuh emosi politik dan ‘kurang cerdik’.
              Demikian selar Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin ketika memberi kenyataan balas terhadap satu kenyataan Ismail sebelum itu.

Ismail dalam satu kenyataan berhubung penarikan semula keputusan pembekuan pinjaman PTPTN kepada mahasiswa di Universiti Selangor (Unisel) dan Kolej Universiti Islam Selangor berkata keputusan itu ditarik balik kerana tahu kononnya Kerajaan Negeri tidak mampu memberi bantuan kewangan.


“Kerajaan Negeri telah pun mengumumkan skim bantuan khas untuk pelajar yang teraniaya oleh pembekuan tersebut,” menurut Faekah yang menasihatkan Ismail dan jabatan yang ditadbirnya tidak diperguna oleh kuasa politik.

Tambah Faekah, malang bagi Pengerusi PTPTN, selepas menurut perintah Menteri kini terpaksa menjilat semula keputusan itu dan membuat kenyataan berbohong kononnya Kerajaan Selangor tidak mampu memberi pendidikan percuma kepada pelajar.

“Apa yang jelas kenyataan tersebut menunjukkan beliau membenarkan dirinya diperangkap oleh pemimpin tertinggi Umno-BN yang sekarang terpaksa membuat “U turn”; tidak sampai 24 jam pembekuan pinjaman diumumkan.

“Seluruh episod ini sebenarnya suatu amaran kepada penjawat awam agar tidak dengan membabi buta menurut arahan ahli politik.

“Selaku penjawat awam, mereka sepatutnya mempunyai integriti dalam memastikan kepentingan rakyat (dalam kes ini para pelajar) diutamakan,” menurut kenyataan itu lagi.

Sambil mengingatkan Menteri Umno agar tidak ‘bersembunyi di celah kain seorang kakitangan awam’, Faekah juga menggesa agar golongan itu lebih memahami prinsip doktrin pengasingan kuasa; di antara Eksekutif dan Legislatif.

Kata Faekah, tindakan mencampuri urusan pentadbiran awam seperti yang dilakukan oleh Menteri Umno hanya menyebabkan merendahkan martabat penjawat awam di mata masyarakat.

Selain itu Faekah turut menjelaskan, meskipun Kerajaan Selangor mempunyai keupayaan mentangani masalah sekiranya pinjaman PTPTN dibekukan, tanggungjawab menyediakan pendidikan terletak di bawah kuasa Kerajaan Pusat.

“Namun, perlu diingatkan berulang kali, tanggungjawab menyediakan pendidikan adalah di bawah kuasa Kerajaan Pusat. Beri kami mandat, pasti ia akan terlaksana,” katanya lagi.- Selangorku

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...