Friday, February 22, 2013

Projek keretapi KL-Singapura: K’jaan baru bakal warisi hutang BN

Rafizi 1

Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membina sistem keretapi laju antara Kuala Lumpur dengan Singapura tak ubah seperti tindakan Tun Abdullah Badawi menandatangani perjanjian penyerahan Blok L dan M yang bernilai berbilion ringgit.

“Sebagai sebuah kerajaan yang hampir tamat mandatnya, Najib tidak boleh menandatangani perjanjian yang melibatkan komitmen kewangan jangka panjang yang besar dan membebankan rakyat.


“Projek itu bakal mewariskan kerajaan baru kelak dengan pelbagai implikasi kewangan yang merugikan rakyat dan negara,” kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

Kata Rafizi, projek yang dicadangkan YTL, konglomerat yang rapat degan Barisan Nasional mencecah RM8 bilion, namun dijangkakan meningkat kepada RM13 bilion.

“Seperti mana konsep penswastaan, akhirnya kos projek ditampung oleh rakyat melalui pinjaman yang dibuat Kerajaan Persekutuan. Pelbagai konsesi dan kontrak dianugerahkan dikhuatiri menguntungkan kroni,” kata Rafizi.

Semalam, Najib dan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong bersetuju dengan cadangan pembinaan keretapi laju dan menyifatkannya sebagai ‘pembangunan strategik’.

Kemungkinan satu jalan alternatif ketiga menghubungkan kedua-dua negara dibina dan antara pilihan tersebut ialah pembinaan jambatan atau terowong bawah tanah.

Pada 12 Februari lalu, Pengerusi KEADILAN Johor, Datuk Chua Jui Meng mendedahkan, Najib pada 2009 bertemu Lee Hsien Loong mengenai pembinaan jambatan ketiga menghubungkan Johor dengan Singapura.

Menurut Jui Meng, pembinaan jambatan tersebut dimanipulasi Najib sebagai taktik merampas tanah penduduk kampung termasuk di Pengerang dengan harga murah bertujuan mewujudkan bank tanah.

Pada 19 Jun 2009, Sultan Johor, Almarhum Sultan Iskandar Ismail tidak bersetuju dengan cadangan pembinaan jambatan ketiga menghubungkan Malaysia dan Singapura.

Pendirian Baginda disampaikan oleh Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail pada pembukaan Persidangan Dewan Negeri Johor ke-12, di Kota Iskandar.- Keadilandaily.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...