Sunday, February 10, 2013

Polls Rating Ok, Pengundi Hantu ada, Duit Banyak- masih takut dengan pilihan Rakyat - Sakmongkol.


Dalam tahun 2008, UMNO dan BN tewas di Semanjung. Mereka hanya dapat 49% dari undi popular di Semenanjung. Oleh yang demikian, UMNO tak boleh sombong. Kalau tidak ada Sabah dan Sarawak, UMNO dah berkubur dalam PRU12.

Dan untuk menyedapkan hati mereka dan kawan2 BN yang lain, maka UMNO dakwa orang kampong semua dah kembali ke pangkuan UMNO. Orang Kampung mana? Kampung Langgar di Pekan? Kampung Benta di Pekan? UMNO ingat Melayu kampong masih boleh kena tipu dengan rasuah RM500. RM500 diberikan kepada rakyat, ratusan dan ribuan juta disamun dan dirompak dari rakyat.


Dalam PRU13, rakyat Sabah dan Sarawak tidak akan bersama BN lagi. Rakyat Malaysia Timur tidak sebodoh yang disangka oleh UMNO. Mustahil mereka mahu jadi pembangkang. Mereka mahu besama kerajaan persekutuan yang baru. mereka melihat masa depan yang lebih baik tanpa UMNO. Undi UMNO dapat BR1M RM500. Undi Pakatan dapat royalty 20%, dapat taraf semi autonomy, dapat pendidikan percuma dan paling penting, pribumi Sabah jadi KM.

Menyokong UMNO bererti berada dalam pembangkang. Tiada yang sanggup jadi pembangkang melainkan DAP dan PAS. Parti lain masuk dalam gelanggang mahu jadi kerajaan. Dengan kiraan lojik ini, rakyat Sabah dan Sarawak akan bersama PR kerana mereka melihat gelombang menyokong PR tidak dapat dibendung lagi.

Tanda2 nya ada didepan mata. Seperti yang saya sebut- UMNO ada wang, ada pengundi hantu dan polls rating Najib pun dikira ok. Tidak sebaik Pak Lah, tapi pendukung UMNO kata sudah cukup hebat. Tapi dengan kombinasi 3 ramuan ini, Najib tak berani buat PRU sebab dia dan pemimpin UMNO lain, tahu UMNO akan tewas. Dan UMNO bukan berani jadi pembangkang. Najib pulak. Dia pemimpin yang lemah. Bukan saya kata- Dr Mahathir, Mursidul am UMNO yang kata. Dia nasihatkan UMNO berkawan dengan orang jahat lebih baik berkawan dengan orang baik2.

Dan orang Melayu pun sudah sedar, jika UMNO tewas yang kalah itu UMNO bukan orang Melayu. UMNO hanya 3 juta dari 18 juta Melayu. 15 juta Melayu boleh hidup tanpa UMNO. Kalau mati semua ahli UMNO yang berjumlah 3 juta itu, ada 15 juta lagi orang Melayu boleh terus hidup tanpa UMNO.

Calun2 UMNO diganti dengan orang Melayu juga. Maka orang Melayu tidak kehilangan apa2. Bukanlah kepakaran dan kepandaian mengurus negara ini, hanya orang UMNO sahaja yang ada. Melayu lain pun yang ada dalam PAS, PKR dan DAP boleh buat lebih baik dari matlaon UMNO.

Pemimpin tertinggi UMNO kata PR tidak ada pengalaman. Benar itu!- PR tidak ada pengalaman merompak dan melanun harta benda rakyat. Dalam negeri2 PR- tidak ada kes NFC. Tidak ada kes Puspahanas. Tidak ada beli paip air substandard dari syarikat sendiri.

Ertinya- dalam negeri yang UMNO kalah, rakyat lebih mewah dan aman makmur. UMNO ada, kacau bilau.
Rekod pengurusan dan pentadbiran negeri yang diperintah PR jauh lebih baik dari rekod pengurusan dan pentadbiran negeri2 yang dikuasai oleh UMNO/BN. Belasan tahun UMNO memerintah Selangor, reseb tunai yang Khir Toyo boleh beri Khalid Ibrahim ialah RM600juta. 4 tahun dibawah Khalid yang diejek sebagai gagap itu- reseb tunai ialah RM2500juta. Malukan UMNO? Cakap besar tapi mengurus negeri tidak pandai.

Sekali lagi-
One two three four
Lima enam tujuh lapan
Najib wasathiyah cakap besor
Tawan Selangor tiada harapan.

Lajim Hj Ukin istihar, PR akan menang 18 kerusi parlimen. Saya ingat kata2 nya mungkin bertujuan menaikkan semangat sahaja. Dalam ceramah kita tidak perlu berdisiplin sangat. Tujuan utama ceramah ialah menarik perhatian. Dan bila Lajim Ukin sebut kita boleh dapat 18 kerusi parlimen, tentu sahaja, ianya akan menarik perhatian pendengar.

Tetapi setelah kita buat sedikit kajian dan bertanya kepada yang pandai2, dakwaan Lajim nampak nya ada asas.

Seorang wanita tua dalam kampong pendalaman Sabah. Bila ditanya siapa yang makcik akan undi kali ini dia menjawab Anwar Ibrahim. Makcik ini tidak tahu apa parti politik pun, tapi Anwar Ibrahim dia tahu.
Teriakan ini kalilah bergema dan berkumandang di seluruh Sabah. Orang dewasa menyebut nya dan kanak2 kecil nyanyi dan bersiul lagu ini kalilah. Dalam majlis perkahwinan, tetamu yang datang ketika bersalaman dengan tuan rumah menghulur hadiah akan menyebut ini kalilah. Sehingga tuan rumah terpaksa meminta jasa baik tetamu syupaya tidak berpolitik kerana ini majlis kahwin anak mereka.

Beberapa orang kawan duduk dikedai kopi menikmati minuman. Mereka menyatakan kebaikan UMNO. Seorang rakan mencelah mengatakan bahawa UMNO sekarang bukan UMNO dahulu. Perbualan berhenti kerana penyokong UMNO tdiak terdaya untuk mempertahakan UMNO.

Lagi pun mengikut ketua UMNO, perbahasan bukan budaya Melayu UMNO. Budaya Melayu UMNO ialah mengkasari oang lain, menyimbah cat, membaling batu, memukul dan menikam orang lain dan mutakhir- merampas mikrofon. Ini budaya yang Najib yang tdak ada telor itu promosikan.

Kalau kita lihat peratusan sokongan kepada pembangkang, dalam tahun 2008, tidak ada satu pun kerusi yang menunjukkan mereka mencapai 40% sokongan popular. Jadi bagaimana rakyat Sabah mahu menukar selera dalam PRU13 ini? Bagaimana mereka mahu menterjemahkan teriakan ini kalilah kepada reality dan menendang UMNO yang rasuah dan merompak itu?

Jawapan nya ialah rakyat Sabah menjumpai semula maksud demokrasi. Maksud demokrasi ialah memberikan hak kepada rakyat membuat pilihan peribadi. Pilihan peribadi tidak boleh dipaksa atau dicabuli dan tidak pula boleh disamun. Selama ini UMNO menyamun hak pilihan rakyat Sabah.

Pilihan mereka setakat 2008, ialah antara UMNO/BN dengan parti pembangkang yang tidak bersatu. Anwar Ibrahim pun belum muncul menyatukan parti dalam PR. Sekarang keadaan nya berbeza,Rakyat Sabah ada pilihan. Mereka boleh memilih alternative yang real kepada BN. apabila mereka sedar bahawa hak memilih ada hak yang tidak dapat disamun, maka dengan hak tersebut mereka akan menghukum UMNO/BN.

Seperti yang saya sebut diatas- mengulangi sentiment rakyat Sabah- undi BN dapat BR1M dan diperlakukan seperti objek. Undi dan sokong PR dapat royalty minyak, turun harga minyak, turun harga kereta dan pendidikan percuma. Seluuuruh rakyat Sabah boleh menjiwai perkara ini.

Kali ini, mereka akan membuat keputusan dipacu oleh agenda yang sama- mengenyahkan UMNO dari tampuk pemerintahan. Kedua, pilihan mereka akan dipengaruhi kuat oleh sentiment perkauman. Kerana itu senjata yang digunakan oleh UMNO yang ternyata sekarang memakan diri sendiri.

Selama belasan tahun, kerajaan BN Sabah membawa masuk warga asing kedalam negeri Sabah. Mereka ini rata2 nya pelarian yang beragama Islam. Tujuan dan matlamat jahat UMNO ialah mencairkan majoriti Bumiputera Bukan Islam dan orang Cina Sabah atau dikenali sebagai KDMC- Kadazan, Dusun, Murut dan Cina. Golongan ini yang dulu nya 60% dari penduduk Sabah hari ini menjadi 53-55% sahaja.

Bila kita tengok komposisi bangsa di Sabah, barulah kita sedar bahawa pengistiharan Lajim mempunyai asas.

Sabah ada 25 kerusi parlimen. Jika 60% kerusi jatuh ketangan PR disebabkan 60% KDMC sokng PR, maka PR dapat 15 kerusi. Tapi akibat projek IC yang dijalankan oleh Mahathir telah berjalan sekian lama, peratusan KDMC tinggal 55% sahaja. Jika 55% ini menyokong PR, maka PR masih boleh dapat 13 kerusi.
13 kerusi parlimen untuk PR akan datang dari sokongan KDMC. 5 lagi akan datang dari kerusi yang sekarang ini dipegang oleh UMNO. Dan kerusi itu adalah seperti berikut:-

 No
parlimen
penyandang
KDMC
%
Muslim
%
1
Beaufort
Lajim Ukin
38
62
2
Kimanis
Anifah Aman
32
68
3
Papar
Rosnah Shirlin
37
63
4
Kota Belud
Rahman Dahalan
41
59
5
Kudat
Rahim Bakri
46
54






Ariff Sabri's [ Sakmongkol AK47}

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...