Monday, February 27, 2012

DEB GAGAL, POLITIK DENDAM DAN DISKRIMINASI

 
                   Kegagalan Dasar Ekonomi Baru berpunca daripada sikap dendam dan diskriminasi pemimpin Umno terhadap sesama bangsa. Walaupun dasar ini telah tamat pada tahun 1990, yakni hampir 22 tahun. Namun objektif DEB untuk membolehkan ekuti Bumiputera sebanyak 30% gagal, ia hanya mencapai 18% sahaja ketika dasar ini tamat.
.                   Kegagalan ini telah menarik perhatian Raja Muda Perak Dr Raja Nazrin Tun Azlan menegur kegagalan DEB berpunca daripada orang yang melaksanakannya, bukan salah dasarnya.

Kenapa DEB gagal?. Kenapa hendak salahkan bangsa lain? Kenapa hendak salahkan Pakatan Rakyat?Sedangkan 2/3 daripada anggota kabinet ialah orang melayu. Hampir 80 peratus pegawai kerajaan yang mengendalikan urusan orang Melayu ialah orang Islam.


Apakah kegagalan DEB suatu yang dirancang dan membiarkan orang Melayu merempat. Dengan ini ia boleh dijadikan modal pemimpin negara memenuhi tembolok mereka dengan alasan untuk mendapat projek bagi membela Melayu. Walaupun hakikatnya projek ini tidak sampai kepada sasaran.

DEB tidak akan berjaya jika sikap pilih kasih dan sikap politik dendam yang tidak menghormati kebebasan untuk memilih kerajaan yang demokratik.Kelantan adalah kayu ukur bagaimana Umno yang mendakwa parti Melayu telah menindas orang Melayu. . Apa dosa rakyat Kelantan sehingga sanggup diketepikan kerana mereka memilih Pas untuk menerajui negeri mereka. Sejak 1991 terdapat 118 projek pusat disekat, antaranya ialah Lebuh raya Kota Bharu ke Kuala Kerai yang diluluskan sejak Rancangan Malaysia Kelima 1986-1990. Pihak kerajaan Kelantan telah mengambil iniasitif sendiri untuk membina lebuhraya dengan anggaran kos RM1.5-RM1.8 bilion. Tender telah ditutup pada 9 Februari 2012.

Perkara yang sama berlaku kepada penyokong Pakatan Rakyat di kampung yang dinafikan hak mereka untuk mendapat baja, tanah, bantuan kewangan,tapak niaga, kontrak kecilan.

Sekiranya Pas dan PR diberi mandat ia mampu untuk membela rakyat termiskin. Kelantan yang serba kekurangan mampu mengurangkan tahap kemiskinan nombor dua pada tahun 1990 kepada nombor enam . Rahsia kejayaan ini ialah pemimpin yang amanah dan tidak pilih kasih berdasarkan kepada fahaman ideologi
Kayu ukur yang ditunjukkan oleh kerajaan BN terhadap kerajaan Kelantan yang dipilih secara sah sejak 1990 adalah contoh politik dendam yang tidak berkesudahan.

Jika sikap yang ada, rancanglah apa sahaja dasar untuk orang Melayu ia akan menemui kegagalan, jika yang memerintah ini ialah Umno BN.-Idris Ahmad

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...