Friday, November 26, 2010

Sistem "Flight Charter" Dari Kota Bharu Ke Lanzhou Dalam Usaha Bangunkan Ekonomi Kelantan

Datuk Husam Musa
Kelantan Sasar 200 Ribu Pelancong China
Kelantan mensasarkan sejumlah 200 ribu pelancong China datang ke negeri itu setiap tahun, dalam usaha membangunkan lagi ekonomi negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Masyarakat Negeri, Datuk Husam Musa berkata, untuk permulaan kerajaan negeri bercadang menggunakan sistem "flight charter" untuk menjayakan hasrat itu.

"Kita akan charter flight dengan beberapa bandar di China untuk permulaan.

"Dari Kota Bharu kemudian ke Lanzhou," katanya ketika berucap selepas forum 'Friendship and Prosperity Through Business, Trade and Investment, sempena ksEpo Antarabangsa Cheng Ho di sini hari ini.

Beliau yang juga pengerusi ekspo tersebut bagaimanapun berkata, kekangan utama mencapai matlamat tersebut adalah Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.


"Kita harap kerajaan pusat memahami hasrat kita ini.

"Kita mintak agar lapangan terbang di negeri ini dipanjangkan agar kapal terbang dari mana-mana negara boleh mendarat terus di sini tanpa perlu ke Kuala Lumpur," katanya.

Selain China, Kelantan juga katanya sedang meneroka peluang ekonomi dengan India, Indonesia dan Aceh.

Mengulas ekspo yang akan berakhir esok, Husam menjelaskan inspirasi untuk menganjurkannya adalah hasil lawatan pertama Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz ke Bejing pada tahun 1993.

Dalam lawatan itu, Nik Aziz juga diberi penghormatan memberi kuliah di sebuah masjid di sana dan turut disertai orang-orang Cina yang bukan Islam.

Selain itu katanya, pemilihan Cheng Ho pada ekspo kali ini kerana laksamana China itu seorang pedagang Islam yang cintakan keamanan dan kuat berpegang pada agama.

Cheng Ho tambahnya, memperjuang keamanan melebihi semangat perkauman, tidak seperti sesetengan kumpulan di negara ini.

"Kita cuba buka paradigma masyarakat Melayu melihat Islam.

"Bukan Melayu sahaja bela Islam, Cina juga sama komited perjuangkan Islam," katanya.- HarakahDailyNet

Setelah membaca artikel ini, sila beri sedikit komen dan ulasan anada - Martoiriat

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...