Tuesday, November 30, 2010

Si Kitol Yang Mempertahankan Kedaulatan Raja Melayu Untuk Kepentingan Politik Umno


Khalid : Raja-Raja Melayu Perlu Awasi 'Si Kitol' Moden Yang Bermuka-Muka


Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim menyifatkan pemimpin- pemimpin Umno sebagai “Si Kitol” moden yang bermuka-muka mempertahankan kedaulatan Raja dan Sultan Melayu setelah menghakis kuasa-kuasa mereka dan mengaibkan institusi itu demi kepentingan politik diri.

“Tiba-tiba , sejak awal 2009, setelah 17 tahun berlalu, pihak yang berusaha dan berjaya menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja- Raja Melayu kembali bermuka- muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati Raja dan Sultan,” kata Tan Sri Khalid.

“Syukur Alhamdulillah, mungkin akhirnya mereka sedar akan ketelanjuran, namun, patik teringat peranan Si Kitol dalam Sejarah Melayu. Adakah “Si Kitol” moden ini akan kembali memperalatkan Raja dan Sultan demi kepentingan politik mereka?,” tanya Tan Sri Khalid pada wacana mengenai institusi Raja- Raja Melayu.


Si Kitol dikenali dalam Sejarah Melayu sebagai watak yang menabur fitnah dan pandai mengadu domba sehingga menyebabkan keruntuhan Kesultanan Melaka.

Wacana bertajuk Kedaulatan Raja- Raja: Institusi Yang Mesti DiPertahankan dirasmikan oleh Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Dalam ucapannya Tan Sri Khalid menyingkap peranan Raja dan Sultan Melayu dalam sistem demokrasi berparlimen serta kuasa- kuasa yang diperuntukan kepada mereka menerusi Perlembagaan.

Tan Sri Khalid berkata sejarah membuktikan bahawa peruntukan perlembagaan itu dicabuli pada tahun 1983 dan sekali lagi pada tahun 1992 serta 1993.

Pada 1983 kerajaan Umno- Barisan Nasional meluluskan pindaan undang- undang yang membolehkannya melaksanakan sebarang rang undang- undang tanpa kelulusan wajib Raja- Raja.

Perlembagaan turut dipinda bagi mewajibkan Yang DiPertuan Agong menerima nasihat Perdana Menteri sekiranya beliau mahu darurat diisytiharkan pada bila- bila masa.

Tan Sri Khalid berkata tahun 1993 pula menyaksikan imuniti atau kekebalan Raja- Raja Melayu disentuh dengan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan.

“Bagi mencapai matlamat tersebut, seluruh jentera kerajaan termasuk media massa dimanipulasikan secukupnya, secara biadap dengan memaparkan cerita- cerita yang memburukan peribadi Raja- raja Melayu, diulang siar dan ditokok tambah bagi mengwujudkan sentimen dan emosi benci rakyat terhadap institusi Raja- Raja Melayu,” tambah beliau.

“Pemerintah ketika itu menggunakan kuasa rakyat, terutama orang Melayu, supaya mendesak, malah memaksa Raja- Raja supaya menerima pindaan Perlembagaan. Malah ke satu tahap di mana seorang pemimpin politik tergamak mengadakan majlis pertabalan Sultan Baru di Kelantan,’ tambah beliau.

Tan Sri Khalid mengimbas bahawa Perdana Menteri ketika itu Tun Mahathir Mohamad sendiri dipetik oleh akhbar Berita Harian sebagai mengutuk Institusi Raja kerana kononnya menyalah gunakan wang, harta kerajaan dan negara serta menekan pegawai- pegawai kerajaan.

Beliau menegaskan akhbar- akhbar terbitan akhir tahun 1992 hingga Mac 1993 harus dirujuk bagi menghayati pertelingkahan yang akhirnya menghapuskan kekebalan dan imuniti Raja- Raja Melayu.

“Penilaian harus ditekankan kepada mengetahui siapakah pihak- pihak yang pada ketika itu beriya- iya mahukan kekebalan Raja- Raja Melayu dihapuskan dan malah banyak pemimpin- pemimpin itu seolah-olah mahu Raja- Raja Melayu dinyahkan daripada tahtka dan Istana diRaja,” kata beliau.

Tan Sri Khalid berkata beliau menggunakan wacana itu sebagai forum sesuai untuk mengimbas peristiwa yang memberi “luka yang dalam kepada Institusi Raja- Raja pada ketika itu.”

“Luka yang dalam mungkin telah sembuh, barang pasti parutnya tetap ada,” kata beliau.

“Patik yakin dengan mengambil kira kata- kata keramat “sedangkan Nabi mengampunkan umat” maka keterlanjuran rakyat jelata turut sama dimaafkan apatah lagi memang sebenarnya Raja- Raja adalah Raja- Raja yang berdaulat.Namun Tan Sri Khalid mengingatkan bahawa kerenah manusia boleh berubah mengikut zaman dan kepentingan justeru itu peri laku pemimpin Umno harus dibandingkan dengan peranan Si Kitol.-TVSNews

Setelah membaca artikel ini, sila beri sedikit komen dan ulasan anda - Martoiriat

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...