Sunday, April 15, 2012

Pemuda tegas mahu PTPTN diganti pendidikan percuma

                        
                       Dasar Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang mencekik darah mahasiswa hari ini wajar dimansuhkan dan diganti dengan skim yang menawarkan pendidikan percuma.
                       Perkara itu dipersetujui oleh Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) dalam mesyuarat bulanan kali ke-12 yang berlangsung di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut petang tadi.

Memberi pendidikan percuma, jelas Ketua DPPM Nasruddin Hassan adalah sebagaimana ditegaskan dalam konsep Negara Berkebajikan PAS.

Tambahnya, melalui Konsep Negara Berkebajikan PAS, beliau yakin ada formula bagaimana kaedah pemansuhan PTPTN akan menjadi kenyataan.


Katanya, setiap rakyat negara ini berhak mendapat pendidikan, dan ia boleh diberi percuma sekiranya urustadbir kewangan negara dilakukan dengan telus dan berhemah.

"Memberi pendidikan percuma kepada rakyat, sekali gus kerajaan mengangkat bebanan rakyat. Pada waktu itu mereka tidak perlu serah leher kepada PTPTN berbeza dengan hari ini rakyat terpaksa pinjam PTPTN," katanya dalam sidang media.

DPPM juga yakin pendidikan percuma boleh diberi kepada setiap rakyat negara ini jika sumber hasil negara boleh dijana dengan baik kemudian disalurkan kepada pendidikan negara.

"Negara sebenarnya ada dana, malangnya dana itu dilalirkan kepada tempat yang tidak sepatutnya. Andai dana ini diuruskan dengan baik percayalah kita dapat menjaga perolehan negara, apatah lagi memberi pendidikan percuma," katanya.

Jelas Nasruddin, PTPTN boleh dihapuskan sekiranya rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat dalam PRU-13 nanti.

"Hari ini kita menang selepas tidak bermakna kita terus hapus PTPTN, kita kena rawat dulu perolehan negara, tengok keadaan keluar masuk wang negara dengan betul. Proses ini perlu," katanya.

Beliau turut menegaskan isu PTPTN perlu ditangani dengan segera memandangkan ia berkait dengan masa depan anak muda yang terus dibenani dengan hutang walaupun setelah tamat pengajian.

"Kadar faedah yang dikenakan dari semasa ke semasa, dari hutang RM20,000 meningkat RM30,000 tidak ubah seperti along memburu peminjam-peminjam," katanya dalam sidang media.

Sehubungan itu, Timbalannya Nik Mohammad Abduh Nik Abdul Aziz berkata sistem di dalam PTPTN disifatkannya mempunyai unsur-unsur perniagaan.

Katanya, rakyat perlu mengubah mentaliti kerajaan supaya jangan hanya mementingkan keuntungan sehinggakan sanggup perniagakan sistem pendidikan.

"Sebagai contoh, dulu orang tidak ramai menggunakan perkhidmatan penerbangan kerana tiket MAS mahal, tetapi hari ini semua orang boleh terbang sebab ada Air Asia. Mentaliti mahukan setiap orang boleh terbang.

"Jadi mentaliti kerajaan perlu diubah, jika kerajaan mahukan setiap orang dapat pendidikan, dia boleh bagi pendidikan percuma," katanya.-Hrkhdaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...