Wednesday, April 11, 2012

Penganjur BERSIH 3.0 Akan Berunding Dengan Polis

p

               Penganjur Perhimpunan BERSIH 3.0 akan menyertakan 200 Unit Amal PAS dan 100 peguam yang akan berkhidmat secara sukarela ketika berlangsungnya himpunan BERSIH 3.0 pada 28 April ini.
                Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah berkata jaminan keselamatan kepada peserta himpunan akan terus diperkemaskan bagi memastikan himpunan yang dijangka dihadiri lebih setengah juta itu berjalan lancar.

Maria menambah, pihaknya mengharapkan kerjasama baik daripada pihak Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) dalam merealisasikan hasrat rakyat untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil secara ‘duduk dan bantah’.


“Pihak kami akan melakukan rundingan dengan pihak PRDM berhubung dengan perhimpunan rakyat secara duduk dan bantah.

“Diharapkan satu kerjasama yang baik dapat dizahirkan oleh PDRM kerana ia telah termaktub dalam perlembagaan untuk rakyat berhimpun.

“Pihak kami juga akan mendapatkan kepastian bahawa pihak polis akan mengawal lalu lintas ketika perhimpunan dan bukannya menyediakan gas pemedih mata dan gerombolan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU),”jelasnya.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini menjelaskan perhimpunan BERSIH 3.0 yang akan berlangsung pada penghujung bulan ini bukan satu isu ancaman keselamatan.

Sebaliknya, Hishammuddin memberi laluan dengan meminta satu rundingan dilakukan antara pihak penganjur dengan PDRM.

Mengulas lanjut berhubung perkara ini, Maria berharap kenyataan itu disusuli dengan penuh tanggungjawab kerana ia adalah hak rakyat Malaysia untuk berhimpun.

“Apa yang kami harapkan, mereka lakukan seperti mana yang mereka gambarkan, sekiranya tidak mereka perlu menjawab kepada rakyat,”ujarnya.

Sebuah portal web berita melaporkan, pihak polis masih enggan membuat apa-apa kenyataan berhubung persiapan untuk perhimpunan itu.-Selangorku

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...