Saturday, April 14, 2012

Bersih persoal 'birokrasi' guna Dataran Merdeka


                Gabungan Pilihan Raya Besih dan Adil (Bersih 2.0) mempersoal kenapa begitu rumit untuk mereka dibenarkan menggunakan Dataran Merdeka sedangkan pihak lain sebelum ini dibenarkan.
               “Setiap minggu, pelbagai pihak mengadakan acara dan aktiviti di Dataran Merdeka, jadi mengapa hanya kami yang mendapat halangan?

“Adakah hanya kerana pihak berkuasa tidak suka dengan apa yang kami suarakan?” soal Pengerusinya Datuk S. Ambiga kepada pemberita hari ini.


Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan 'menteri udang-undang' Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz dilaporkan menggesa Bersih meminta kebenaran DBKL sebelum mengadakan perhimpunan pada 28 April ini.

Dalam pada itu Ambiga turut menafikan dakwaan perhimpunan itu akan mencemarkan status Dataran Merdeka sebagai warisan sejarah.

Menurutnya lagi, pihak penganjur Bersih 3.0 juga memberi jaminan perhimpunan itu nanti akan berlangsung aman dengan kerjasama pihak polis.

"Jika ada sesiapa cuna menimbulkan masalah dan melakukan keganasan, kami sendiri akan serahkannya kepada pihak polis," tegasnya.

Sementara itu, Bersih juga hari ini mengumumkan bandar yang dijadikan lokasi perhimpunan 'Duduk Bantah' yang bakal diadakan serentak seluruh negara dan juga di luar negara.

Selain Kuala Lumpur, himpunan sama turut akan berlangsung di Kuantan Pahang, Melaka, Alor Setar, Pulau Pinang, Ipoh Perak, Miri Sarawak, Sibu Sarawak, Kuching Sarawak dan Kota Kinabalu Sabah.

Di Australia pula mereka dijadual berhimpun di Adelaide, Brisbane, Canberra, Hobart, Melbourne, Perth dan Sydney manakala di New Zealand mereka akan berhimpun di Auckland dan Wellington.-Hrkhdly

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...