Saturday, April 21, 2012

BERSIH 3.0 Tetap Diadakan Di Dataran Merdeka

  
                Bersih 3.0 akan tetap diteruskan di Dataran Merdeka pada 28 April nanti walaupun tanpa kebenaran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).
                  Jawatankuasa Pemandu Bersih, Maria Chin Abdullah ketika dihubungi TVSelangor berkata pihaknya akan meneruskan program itu kerana ia telah dirancang untuk diadakan di lokasi tersebut.

Malah, katanya, Dataran Merdeka adalah lokasi sesuai dengan program itu yang bertemakan “Duduk, Bantah”.

“Kita akan tetap pergi ke Dataran Merdeka. Ia tidak memberi kesan kepada kita bagi penganjuran Bersih 3.0. Kita akan teruskan dengan program sebagaimana dirancang,” katanya.


Menurutnya, DBKL tidak seharusnya menolak permohonan untuk Bersih 3.0 diadakan di Dataran Merdeka kerana ianya adalah hak rakyat untuk berbuat demikian.

“Tempat itu (Dataran Merdeka) macam Pak Samad (Datuk A Samad Said) cakap ia bukan kepunyaan DBKL. Ia kepunyaan rakyat. DBKL hanya menguruskan sahaja. Mereka tidak berhak untuk menolak kami,” katanya.

Maria berkata, pelbagai usaha telah dilakukan bagi menjayakan Bersih 3.0 seperti menghebahkan kepada orang ramai supaya turut serta dan hadir di Dataran Merdeka pada hari tersebut.

Hari ini, DBKL mengeluarkan kenyataan tidak membenarkan Dataran Merdeka digunakan untuk lokasi himpunan BERSIH 3.0 dengan alasan lokasi tersebut dikhaskan untuk majlis diperingkat nasional.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...