Wednesday, October 10, 2012

Najib Mulai Takut Digulingkan Oleh Muhyiddin- Shahbudin


Untuk kesekian kalinya Najib merayu lagi. Sebelum ini sudah beberapa kali beliau merayu, baik kepada pengundi Melayu, Cina, India dan rakyat biasa. Kali ini Najib merayu agar beliau diberi mandat yang lebih besar dalam pilihanraya akan datang dengan alasan untuk meneruskan pembangunan negara dan mencapai cita-cita menuju Wawasan 2020.

Dalam wawancara program CNBC Conversation, Najib nampaknya secara terus-terang menyatakan hanya dengan mandat yang besar saja membolehkannya terus melaksanakan program-program yang sudah diramcang selama ini.


Kebimbangan Najib terhadap mandat besar ini pada hakikatnya menyerlahkan pelbagai perkara. Sementara beliau merasakan mandat besar amat perlu untuk survival politiknya, rakyat pula beranggapan sebaliknya. Rakyat amat bimbang dengan perilaku Najib serta barisan kepimpinan UMNO sekiranya mandat besar terus diberikan kerana ia mungkin menggalakkan lebih banyak berlaku skandal, perbuatan rasuah dan amalan membolot kekayaan peribadi.

Dengan mandat nyawa-nyawa ikan sekarang pun, pelbagai perkara buruk terus juga dilakukan tanpa segan silu, apatah lagi jika ada mandat lebih besar. Yang merompak kekayaan negara, terus juga merompak. Yang bergaya mewah dan membeli pelbagai hiasan mahal-mahal di luar negara, tanpa malu-malu memperaga kemewahan di sebalik derita yang ditanggung rakyat. Amalan campurtangan dalam pentadbiran kerajaan, mengutamakan kroni dalam pemberian projek, pembaziran dan sebagainya terus berlaku seolah-olah tidak ada titik noktaknya.

Bayangkan jika mandat lebih besar diperolehi Najib!

Hakikatnya rakyat tidak mahu lagi memberi mandat besar, bukan saja kepada UMNO tetapi juga kepada mana-mana kerajaan sekali pun. Dalam pilihanraya akan datang, baik BN atau PR, rakyat tidak mungkin memberi mandat yang begitu besar. Mandat besar ibarat mengundang mala petaka tujuh keturunan.

Kerana ketiadaan mandat besarlah, Najib sekurang-kurangnya tahu juga memberi rakyat pemberian tunai melalui BR1M, baucer buku, wang saku untuk pelajar sekolah dan sebagainya. Dengan mandat besar, jangan harap semua itu akan diberikan.

Dengan mandat besar, yang mungkin berlaku ialah amalan berganda di kalangan pimpinan UMNO terus memperkayakan diri dan keluarga masing-masing. Dengan mandat besar juga, semua isteri dan anak pemimpin akan terus bergaya mewah, mampamer gelang lebih besar dan beg tangan paling mahal.

Dengan mandat besar, lihat sahaja bagaimana Tun Mahathir mengatur perjalanan kekayaan anak-anaknya dan dengan mendapat besar juga, lihatlah bagaimana Taib Mahmud memobolot segala hasil dan projek perniagaan di Sarawak sehingga beliau dan kaum keluarganya menjadi antara keluarga paling kaya di negara.

Menolak mandat yang besar bererti mewujudkan "check and balance" dalam pentadbiran kerajaan dan amalan kehidupan mana-mana pemimpin.

Kebimbangan lain yang dirasakan Najib jika beliau gagal mendapat mandat besar ialah masa depan politiknya sendiri dalam UMNO. Beliau tahu tradisi UMNO dan BN selama ini ialah menang majoriti dua pertiga dan jika kurang daripada itu, ia akan diangggap gagal. Lihat saja Pak Lah pada pilihanraya 2008, hanya kekurangan 8 kerusi daripada majoriti dua pertiga, beliau akhirnya dipaksa melakukan peralihan kuasa.

Orang yang berani mendesak Pak Lah ketika itu ialah Muhyiddin Yassin. Hari ini Muhyiddin hanya setakuk berada di bawah Najib. Ini bermakna jika Najib gagal mendapat majoriti dua pertiga, Muhyiddin lebih mudah memaksa Najib untuk berundur. Suara Muhyiddin sebagai TPM dan Timbalan Presiden UMNO kali ini tentunya lebih berpengaruh berbanding ketika beliau mendesak Pak Lah berundur dahulu.

Najib yang hanya menumpang kuasa atas saki-baki peninggalan Pak Lah, diakui bukan saja di Malaysia tetapi juga seluruh dunia bahawa lebih kelemahannya berbanding wibawanya. Tidak ramai yang mengakui beliau mampu membawa kemenangan lebih besar daripada 2008. Yang merasa dan mengharapkan beliau dan UMNO akan kalah juga makin meningkat.

Majalah Economist juga baru-baru ini meramalkan Najib bakal menerima nasib seperti bekas PM England Gordon Brown, yang turut memerintah atas saki-baki Tony Blair tetapi kemudiannya apabila mengadakan pilihanraya, parti Buruh pimpinannya tewas kepada Konservatif pimpinan David Cameroon.

Dalam situasi Najib, dua suasana sedang menghimpitnya. Beliau dan BN mungkin tewas kepada Anwar dan PR dalam pilihanraya umum akan datang. Jika itu berlaku, nasibnya sama seperti Gordon Brown. Situasi kedua ialah BN mungkin menang tetapi dengan majoriti yang amat tipis dan lebih kecil daripada 2008. Jika itu berlaku, Muhyiddin sedang menunggu untuk menariknya turun.

Dengan terus merayu agar beliau terus diberi mandat lebih besar, Najib sebenarnya sedang berusaha mengelakkan kedua-dua situasi itu. Tetapi ketakutan beliau akan kehilangan kuasa sudah dapat dirasai sekarang ini.


ShahbudinDotCom

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...