Friday, October 19, 2012

Mursyidul Am: Umno bagai musang jaga reban ayam


Permintaan Umno supaya Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berundur sama seperti musang meminta menjaga reban ayam.

Demikian kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad ekoran tiba-tiba pemimpin Umno, Utusan Malaysia, bekas pemimpin PAS yang kena pecat Datuk Dr Hassan Ali, Datuk Nakhaei Ahmad yang keluar daripada PAS menyuruh Tuan Guru Nik Aziz berundur daripada jawatan Mursyidul Am PAS.

Katanya, tidak pernah berlaku di dalam mana-mana organisasi mereka yang bukan ahli hendak menentukan kepimpinan di dalam sebuah organisasi.




Jelasnya, PAS sebagai sebuah parti yang matang sesuai dengan usianya sudah menjangkau 61 tahun tentu tahu apa yang PAS putuskan.

“Tiba-tiba musuh PAS sedih kerana Tuan Guru Nik Aziz mencemar perjuangan Islam PAS.

“Sejak bila pula Umno dan media Umno iktiraf PAS sebagai parti Islam? Bukankah selama ini Umno mengatakan PAS bukan parti Islam,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Pujian itu, ujarnya seperti kata-kata Saidina ALi Karramallahuwajhah "Kalimah itu betul, maksud yang dikehendaki batil", ertinya puji ada makna yang tersirat.


Justeru, ujarnya tidak perlulah Umno cuba hendak melaga-lagakan pemimpin PAS kerana semua keputusan PAS bukan diputuskan oleh seorang, sebaliknya dimesyuarat terlebih dahulu.

Beliau menambah, agenda peribadi tidak akan diterima di dalam PAS.


“Tuan Guru Nik Aziz masih diperlukan di dalam barisan pimpinan PAS. Beliau tetap menjadi ikon, segala buah fikirannya tetap segar yang boleh menggoncang kuasa kerajaan BN.

“Beliau telah berjaya menunjukkan kepada masyarakat PAS bukan semacam Umno, meletakkan orang agama hanya untuk membaca doa tahlil dan marhaban sahaja,” katanya lagi.

Menurutnya, mulut penuh dengan "sagon" yang tidak mampu untuk menegur kemungkaran dan penyelewengan oleh kerajaan sedangkan Tuan Guru Nik Aziz telah memimpin perubahan di dalam pentadbiran negeri kemudian idea itu ditiru oleh kerajaan BN.

Beliau berkata, antaranya ialah cuti dua hari, rumah 3 bilik, pinjaman tanpa faedah, pajak gadai Islam, penggunaan dinar.


“Jika pemimpin Umno dan media Umno kononnya hendak membela PAS dengan meminta supaya Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berundur kerana beliau telah terkeluar daripada dasar PAS.

“Permintaan Umno ini sama seperti musang meminta supaya menjaga reban ayam,” ujarnya sinis.-Harakahdaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...