Sunday, November 13, 2011

RM80 juta yang mudah bagi Shahrizat dan Keluarga?


                Senator Umno Sharizat Jalil mempunyai strategi yang unik untuk memerangi tuduhan rasuah RM80 Juta terhadap beliau dan keluarganya. Beliau memberi respons selepas berhari berdiam diri mungkin kerana takut, dengan penafian jelas, dan cakap kosong.

Beliau tidak memberikan sebarang penjelasan bagaimana syarikat-syarikat milik keluarga beliau yang didakwa telah berakhir dengan 80.000.000 dalam dana awam. Sebaliknya, beliau berkata bahawa beliau 'malu' bahawa terdapat seorang wanita seperti Zuraida Kamarudin (Ketua Wanita PKR) di Malaysia. Apa maksud beliau? Wanita Malaysia tidak seharusnya mendedahkan rasuah yang didapati oleh Menteri-menteri wanita?


Sangat merapu!

Nampaknya ini adalah satu serangan terhadap Wanita Umno, bukan terhadap beliau. Apakah Shahrizat menunjukkan bahawa terdapat ahli lain Wanita Umno yang terlibat dalam skim penipuan yang kurang bijak dan terlalu jelas?Atau adakah dia mencari perlindungan dalam nombornya?

Shahrizat tidak harus takut sebenarnya, kerana tiada seorang pun yang akan menyiasat beliau. Bukan polis, bukan SPRM yang menyedihkan dan bukan juga akan ada mana-mana Jawatankuasa Pilihan Parlimen yang akan menyiasat perkara ini. Beliau boleh duduk rumah dan mengira keuntungan dari perniagaan menjual daging. Serta dari pemberianKementerian Pertanian yang seharusnya menyalurkan setiap sen untuk menyelesaikan masalah kenaikan harga bahan makanan.

Sebaliknya, mereka seolah-olah membazirkan pada saudara-mara terdekat Shahrizat. Kes Shahrizat adalah contoh terbaik bagaimana Umno telah cenderung kea rah yang salah. Bukannya membantu meringankan kemiskinan rakyat Malaysia yang paling miskin, yang lebih daripada 70% daripadanya adalah Melayu, mereka menyalurkan dana kerajaan kepada Melayu yang tinggal di Bangsar dan sudah kaya , seperti Shahrizat & Keluarga.

Adakah beliau menolong dalam menurunkan harga barangan?

Dalam sebuah negara yang mempunyai institusi-institusi bertanggungjawab dan kedaulatan undang-undang yang tulen, Shahrizat, bersama-sama dengan saudara-mara beliau, akan duduk di dalam sel, yang dipisahkan daripada pasportnya sekarang. Dan Noh Omar akan berada di bawah siasatan.

Di dalam India yang baru dan anti-rasuah , anak perempuan Ketua Menteri dan MP, K Kanimozhi, telah dihantar ke penjara Tihar kerana didakwa terbabit dalam penipuan rasuah 2G. Di Malaysia, mereka yang dituduh boleh menepisnya dan memperdaya orang, mereka selamat bahawa kerana mereka adalah ahli-ahli BN. Kerana, sudah tentu Umno tidak akan mahu Ketua Wanita mereka untuk berada di dalam masalah itu slam masa yang berdekatan dengan pilihan raya itu.

Sementara itu, rakyat biasa boleh berterima kasih kepada kegagalan Menteri Pertanian untuk membayar harga yang lebih tinggi untuk makanan mereka. Harga makanan secara purata menaiki sebanyak 5% berbanding tahun sebelumnya. Daging mencecah 8.2%. Gaji anda tidak mungkin telah meningkat begitu banyak tahun demi tahun. Mungkin kamu patut kurang memakan daging dan lebih banyak ikan, kerana ikan hanya meningkat 7.5%.

Shahrizat, sudah tentu, boleh makan di restoran-restoran terbaik, tersenyum bersama keluarga.

Malaysia Chronicle

"Rakyat Yang Cerdik Adalah Rakyat Yang Mendunakan Akal Untuk Brfikir"

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...