Saturday, January 7, 2012

Anwar bersedia terima keputusan Isnin ini


                Tidak sampai 60 jam menjelang keputusan kes liwatnya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Isnin ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu di sini bahawa beliau sudah bersedia di segi mental dan fizikal untuk menerima apa saja keputusan mahkamah tersebut.
                Memberitahu lebih 10,000 orang yang hadir di majlis ceramah anjuran PKR/Pakatan Rakyat di stadium mini di sini, Anwar berkata, beliau bersedia menerima sebarang kemungkinan.

Tetapi, katanya, dengan nada tegas: “kes lewat saya ini dan keputusannya tidaklah penting, yang lebih penting ialah persiapan Pakatan Rakyat menghadapi PRU Ke-13 supaya Pakatan dapat berkuasa di Putrajaya.


“Ertinya kita mesti meneruskan perjuangan menegakkan keadilan, kebebasan, menentang rasuah, diskriminasi, penipuan dan segala kezaliman BN. Perjuangan ini jauh lebih penting dari memikirkan nasib saya atau apapun keputusan mahkamah,” kata beliau yang disambut dengan tepukan gemuruh dari orang ramai yang terdiri dari pelbagai kaum.

Dengan suara bergetar, Anwar memberitahu bahawa beliau akan terus berjuang sama ada di dalam penjara atau di luar penjara.

Oleh itu, katanya, rakyat yang mahukan kebebasan dan pemerintahan yang adil mestilah meneruskan perjuangan ini.

Beliau memberitahu bahawa beberapa pemimpin negara di Asia Barat, termasuk dari kerajaan baru Tunisia dan Perdana Turki, Resep Rayeeb Erdogan menawarkan beliau dan keluarganya supaya tinggal di salah sebuah negara tersebut, tetapi beliau menolak.

“Insya-Allah, saya tidak akan lari ke luar negara walau apapun kemungkinan yang berlaku. Wan Azizah, anak-anak dan menantu sudah saya beritahu,” katanya.

Bagaimanapun minggu depan, kata Anwar, beliau akan berada di luar negara beberapa hari untuk berucap di beberapa seminar, termasuk di Turki yang akan membincangkan persoalan gerakan Islam dan demokrasi.

Dengan nada tegas, Anwar berulang kali menyeru rakyat supaya meneruskan perjuangan sama ada beliau berada dalam penjara atau di luar penjara untuk membebaskan negara ini dari kancah rasuah, menegakkan demokrasi dan keadilan serta menolong rakyat yang kurang berada.

Katanya, beliau pernah mengalami pelbagai penyiksaan, dihina, dipukul, dipenjara dan pelbagai lagi.

Tetapi, semuanya, katanya tidak sedikitpun mengurangkan semangat perjuangannya menegakkan untuk keadilan dan membela rakyat.

“Ini perjuangan agama dan tuntutan universal,” katanya.

Jika diukur dari kehadiran di majlis ceramah Anwar malam semalam, ada isyarat jelas bahawa majoriti penduduk Subang Jaya yang terdiri dari pelbagai kaum menyokong Pakatan Rakyat.

Adun Subang Jaya, Hannah Yeoh dari DAP yang turut berucap malam itu adalah antara Adun Pakatan di Selangor yang mendapat majoriti besar dalam PRU Ke-12, 2008 yang lalu.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr. Rani Othman yang turut berucap menyeru ahli PAS Selangor supaya datang beramai-ramai ke kawasan letak kereta di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, Kuala Lumpur dengan aman pagi Isnin ini, untuk memberi sokongan moral kepada Anwar Ibrahim.

“Kita menyokong perjuangan Datuk Seri Anwar menentang kezaliman dan menegakkan keadilan. Ini bukan persoalan peribadi beliau, tetapi perjuangan Anwar,” kata Dr. Rani.

Turut berucap di majlis tersebut, pemimpin PKR Selangor, Syed Shahir, bekas Speaker Perak, V. Sivakumar.-Hrkhdly

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...