Monday, April 26, 2010

Hulu Selangor : BN Menang Majoriti 1725 Undi


Keputusan rasmi pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor ialah calon BN P Kamalanathan mendapat 24,997 undi, manakala calon BN Datuk Zaid Ibrahim memperolehi 23,272 undi.

Kamalanathan menang dengan majoriti 1,725 undi. Keputusan itu diumumkan oleh pengurus pilihan raya kecil itu, Nur Hisham Ahmad Dahlan pada jam 9.20 malam.

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu tiba ketika Nur Hisham sedang membuat pengumuman keputusan pilihan raya kecil tersebut.

Majoriti 1,725 undi yang diperolehi oleh BN dilihat jauh lebih rendah dari angka yang menjadi sasaran UMNO BN.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini berkata BN meletakkan sasaran 6,000 undi sebagai KPI mereka dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor hari ini.

Banyak pihak melihat sasaran Muhyiddin itu adalah harapannya setelah mengeluarkan perbelanjaan begitu banyak bagi merampas kerusi Parlimen Hulu Selangor dari Pakatan Rakyat.

Beberapa orang pengundi Hulu Selangoir pula tidak terkejut dengan keputusan pilihanraya kecil hari ini kerana propaganda dan fitnah yang dimainkan oleh UMNO BN terutama di dalam menyerang peribadi calon PKR adalah merupakan taktik yang tidak bertika.

Ini ditambah pula dengan tindakan Suruhanjaya Pilihanraya yang memindahkan pengundi-pengundi ke pusat pembuangan undi yang lain tanpa makluman semata-mata untuk mengelirukan para pengundi.

Sekalipun tindakan mereka adalah sah di sisi undang-undang, namun ramai pemerhati politik mempersoalkan tindakan SPR tersebut tentang mengapa ia dilakukan hanya di Parlimen Hulu Selangor sementelah lagi Hulu Selangor berdepan pula dengan pilihanraya kecil. Apa motif yang sebenar SPR melakukan demikian?

Ramai juga pengundi-pengundi yang mengadu tidak dapat mengundi kerana mendapati nama-nama mereka dikatakan "telah mengundi" apabila mereka tiba di pusat pembuangan undi. - GB

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...