Wednesday, April 14, 2010

Datuk Zaid Ibrahim Calun Bagi PR Di Hulu Selangor



HULU SELANGOR, 13 April — Datuk Zaid Ibrahim disahkan sebagai calon bagi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor.


Status beliau secara rasmi diumumkan oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim di Serendah di sini sebentar tadi.
Pengumuman ini dibuat kira-kira 12 jam selepas Biro Politik memutuskannya sebagai calon PR-PKR.

Turut hadir pemimpin-pemimpin kanan PKR, PAS dan DAP. Zaid, yang juga bekas Ketua Umno Bahagian Kota Baharu, merupakan seorang peguam dan pengasas firma undang-undang Zaid Ibrahim & Co pada 1987.

Pada pilihan raya umum 2004, Zaid mewakili Barisan Nasional (BN) di kerusi Parlimen Kota Baharu, tetapi tidak dipilih untuk pilihan raya 2008. Bagaimanapun, dia dilantik menyertai Kabinet Datuk Seri (sekarang Tun) Abdullah Ahmad Badawi pada 2008 melalui jawatan senator.

Beliau, bagaimanapun, meletakkan jawatannya sebagai senator dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanggungjawab bagi hal ehwal undang-undang pada penghujung 2008 sebagai tanda protes penahanan Exco Kerajaan Negeri Selangor Teresa Kok, penulis blog Raja Petra Kamaruddin dan pemberita akhbar bahasa Mandarin Tan Hoon Cheng.

Zaid kemudiannya menyertai PKR pada Jun 2009 selepas dipecat daripada Umno pada Dis 2008, atas sebab-sebab tertentu, termasuk menghadiri perhimpunan parti pembangkang.

BN dijangka mengumumkan calonnya Khamis ini bagi kawasan itu yang kosong ekoran kematian penyandangnya dari PKR, Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad, pada 25 Mac lepas akibat barah otak.

Penamaan calon adalah pada Sabtu ini.- MI



Syabas dan tahniah kepada Datuk Zaid setelah dipilih sebagai calun PRK Hulu Selangor. Buatlah apa yang terbaik untuk memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat. PAS, DAP dan PKR harus bersatu dibawah satu matlamat untuk menumbangkan Umno-BN yang zalim. Kepada Datuk Zaid, anda adalah seorang yang berprinsip dan teruslah berjuang demi untuk rakyat....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...