Sunday, March 21, 2010

Umno-BN Sorok Perjanjian Rolyalti Minyak Nak Tipu Rakyat


PETALING JAYA 20 Mac - Bekas Menteri Undang-undang Datuk Zaid Ibrahim mencabar kerajaan mendedahkan isi kandungan perjanjian royalti minyak yang dibuat antara Petronas dengan Terengganu dan Kelantan.
Beliau berkata langkah ini perlu bagi menerangkan kepada rakyat kedudukan sebenarnya berhubung isu tuntutan royalti minyak yang dibuat oleh Terengganu sejak 2001 dan terakhir oleh kerajaan negeri Kelantan.
“Tuan-tuan pernah lihat ke perjanjian tersebut? Kenapa perjanjian tiga mukasurat itu tidak boleh dipamerkan kepada umum? Kenapa? Kerana mereka hendak tipu. Jadi, mereka boleh buat sesuka hati.
"Bayangkan bagaimana pemimpin kita sanggup berbohong sehingga menggunakan peguam-peguam kelas 'C' semata-mata kerana mereka tidak mahu rakyat tahu hal yang sebenar," kata beliau pada
Persidangan Anak Muda Kebangsaan 2010 di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya.
Tambah Zaid perjanjian royalti minyak itu juga menetapkan kerajaan persekutuan layak memperoleh hanya lima peratus sahaja daripada jumlah pengeluaran minyak disesebuah negeri.
“Ia tidak ada sebut tentang jarak berapa batu nautika (sebagaimana yang dipertikai kerajaan persekutuan). Ia kata, aku dapat seringgit, engkau (kerajaan negeri) dapat lima sen.
"Yang ini dia tak bagi tahu rakyat. Niat asal Petronas ialah supaya duit itu disimpan oleh Petronas dan dilaburkan untuk kepentingan generasi akan datang," katanya.
Sehubungan itu beliau menyeru anak-anak muda membuat daftar pemilih dengan segera dan mengundi sebelum kerajaan persekutuan memutuskan untuk memansuhkan pilihan raya.
"Tak lama lagi pilihan raya mungkin akan dimansuhkan. Tetapi kerana BN yakin dia boleh menang sebab itu dia tak mansuhkan lagi. Hanya dengan kuasa dua hingga tiga juta pengundi baru insyaAllah kita akan berjaya dan mustahil pemimpin yang menipu ini masih boleh bertahan," tegas beliau lagi.
Menurut Zaid isu tuntutan royalti minyak Terengganu/Kelantan adalah antara contoh pembohongan pemimpin Umno-BN kepada rakyat yang dianggap beliau sebagai budaya politik kotor yang bukan sahaja merugikan rakyat tetapi Bumiputera khususnya.
Pada persidangan itu Zaid yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN membentangkan kertas kerja bertajuk 'Kepimpinan Abad Ke-21'
Beliau berkata seorang pemimpin yang baik ialah pemimpin yang boleh memberi keuntungan serta sumbangan kepada perkembangan tamadun selain berani dan sanggup berkorban apa sahaja secara telus dan bukannya meneruskan penipuan sepertimana yang dilakukan pemimpin kerajaan Umno-Barisan Nasional. -SK

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...