Tuesday, March 9, 2010

MUSNAHNYA DEMOKRASI - ZAID


Perdana Menteri, Datuk Seri Najid dinasihatkan agar berhenti membeli wakil rakyat Pakatan untuk kebaikan demokrasi dinegara ini. Desakan dan pandangan ini telah dijelaskan oleh Datuk Zaid Ibrahim, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan kini sebagai Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR). Beliau berkata, apa yang terjadi di Kelantan pada zaman Tun Abdullah Badawi sebagai Perdana Menteri, Kelantan yang hanya tinggal satu kerusi diperintah PAS tetapi Abdullah ketika itu melarang dan tidak membenarkan dengan cara membeli Adun PAS disana untuk menumbangkan Kerajaan PAS dalam tahun 2004.

"Abdullah Kata, jangan buat dengan apa jua sekali pun untuk menyuruh wakil-wakil rakyat melompat kerana ianya tidak bermoral. Pilihan rayalah satu-satunya wakil dan pemimpin dipilih, kerana kita dipilih untuk memegang amanah pengundi. Seharusnya contoh dan tauladan ini lah yang patut dipatuhi.
"Kita harus menerima keputusan itu. Tidak ada gunanya negara kita negara demokrasi tetapi kita ikut cara lain untuk mendapatkan majoriti. Saya juga nak katakan dizaman Tun Ab Razak selepas terjadinya 13 Mei, dia buat darurat dan kemudiannya membubarkan Parlimen supaya pilihan raya diadakan bagi rakyat memilih semula kerajaan. Dalam masa tiga tahun Tun Razak bertindak dengan cara demokratik dan ini lah yang sepatutnya diikut oleh Perdana Menteri sekarang.

"Dalam isu lompat melompat ini, saya nak katakan mengapa ianya berlaku demikian dan kami dari Keadilan begitu yakin bahawa tindakan BN dan Perdana Menteri, Najid telah memberi berbagai-bagai insentif kapada Ahli-Ahli Parlimen ini. Beliau menyeru kapada PM agar berhenti segera agenda ini supaya memberi peluang kepada sistem demokrasi berperanan dengan cara terbaik. Sebagai PM, beliau tak boleh memikirkan keuntungan sementara untuk mendapatkan kerusi Parlimen, seharusnya beliau hendaklah mencari jalan terbaik demi masa depan demokrasi di Malaysia," katanya.

Zaid juga menasihatkan agar Najid melihat kepada kemorosotan ekonomi negara hari ini, dengan bermacam-macam rasuah, kronisme dan pembaziran, bukan hanya mengzalimi dan menghentam pembangkang dengan kekerasan.

Katanya, di Amerika dan Britain, Kerajaan yang memerintah tidak pernah ada yang memiliki 2/3 majoriti, ini kerana mereka membenarkan sebuah pembangkang yang kuat bagi proses 'Check and Balance'.

Namun segala yang berlaku dinegara ini, mereka masih menafikan wujudnya pembangkang yang kuat semakin boleh dilihat dengan episod permulaan kehancuran demokrasi di Perak selepas rampasan kuasa berlaku, katanya.

"Ini semua berlaku dengan melihat Perdana Menteri terlibat dan didakwa terbabit dengan mereka semua. Atur cara membeli wakil rakyat ini bertujuan bagi membolehkan UMNO-BN membuat pemebentangan Persempadanan Semula kawasan Pilihan Raya di Parlimen," katanya. UMN0-BN sangat takut dan merasakan cuma dengan 2/3 ini, mereka boleh lakukan apa saja untuk kekal berkuasa. Zaid menganggap ianya satu tindakan yang salah dan sangat negatif. Tindakan itu tidak menjejaskan sokongan rakyat malah semakin bertambah kepada Pakatan Rakyat. Malah beliau yakin , isu yang berlaku dalam Pakatan Rakyat terutama dalam keadilan ini sebenarnya adalah satu proses untuk kebaikan parti. Pada pilihan raya yang akan datang, rakyat akan menilaikan segala-galanya dan beliau yakin Pakatan Rakyat akan dapat kemenangan yg lebih besar.

Beliau juga mengakui bahawa Keadilan ada kelemehannya dan yakin pemilihan calun-calun dalam pilihan raya umun akan datang akan dibuat dengan penuh teliti.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...