Sunday, March 7, 2010

FENOMENA POLITIK PERAK 2



Datuk Zaid Ibrahim yang merupakan bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri dan Ahli Pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah menjelaskan PKR kini berhadapan dengan fenomena politik 'perak 2', di mana beliau menganggap lebih ramai lagi Ahli Parlimennya akan keluar parti dalam masa terdekat.

Beliau berkata, UMNO akan mengunakan segala apa cara sekali pun untuk membolehkan beberapa orang lagi Ahli Parlimen PKR keluar partinya untuk menyokong Barisan Nasional supaya BN mendapat dua pertiga kerusi di Parlimen.

"UMNO telah menyerang PKR dengan bermacam-macam tuduhan supaya dapat mengekalkan dua pertiga kerusi di Parlimen untuk membolehkanya meminda Perlembagaan Persekutuan dan boleh ubah suai persempadan kawasan Parlimen dalam pilihan raya. Sekarang bukan ada "Sodomy 2" tetapi kita juga berhadapan dengan fenomena politik 'Perak2', dimana apa yang terjadi di Perak sudah pun bermula di pusat.

"Fenomena mengunakan wang, rasuah dan sogokan serta imbuhan yang ditawarkan pada Ahli-Ahli Parliman PKR agar berpaling tadah" katanya.

Menurutnya lagi, perkara ini bukanlah kenyataan untuk menutup kelemahan kepimpinan PKR malah ianya benar-benar berlaku. "Memang ada perkara-perkara tertentu terjadi dalam menguruskan parti yang perlu dibaiki. Walaupun beberapa Ahli Parlimen itu telah melompat tapi hakikatnya sokongan rakyat pada kita bertambah kuat. Inilah kekuatan kita yang sebenar dan perpaduan yang ikhlas dan kukuh", jelasnya diblognya myzaidibrahim.wordpress.com

Beliau juga merasa yakin setelah fenomena Ahli-Ahli Parlimen melompat parti selesai, PKR akan kembali seperti biasa dan menjadi lebih kuat dan kukuh.




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...