Tuesday, February 23, 2010

TOK PA TETAP PENGKHIANAT.



Menteri perdagangan Antara Bangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapha Mohamed telah menolak dakwaan parti pembangkang yang mengatakan beliau telah mengkhianati rakyat Kelantan.


Menurutnya , banyak peruntukan projek yang bernilai berjuta-juta ringgit telah dibawa keKelantan semenjak beliau menjadi Menteri Kabinet lebih 14 tahun yang lalu, walaupun kerajaan negeri diperintah oleh Pas membuktikan beliau bukanlah seperti yang didakwa sebagai pengkhianat.



"Sebagai rakyat Kelantan, beliau sanggup memberikan wang berjuta-juta bagi membuat pembangunan untok kepentingan keseluruhan rakyat Kelantan. Beliau merasai sedih dan dukacita diatas pengorbanannya tapi masih lagi dianggap pengkhianat kerana tidak menyokong kerajaan negeri diatas tuntutan royalti minyak.



Bagi pendapat penulis, Jika Tok Pa tidak pengkhianat, kenapa Tok Pa tidak bersama-sama rakyat Kelantan mendesak kerajaan pusat menyerahkan royalti, sedangkan Tok Pa tetap mempertahankan kerajaan pusat. Tok Pa telah membuat ceramah dan forum diKelantan hanyalah untok memesongkan fakta dan bukti tentang akta petroleum 1974. Banyak kenyataan-kenyataan Tok Pa mengelirukan rakyat Kelantan dimana wang royalti dijadikan wang ehsan. Tok Pa pulak beriya-iya untok memberikan wang ehsan kapada Kelantan sedangkan wang ehsan jika diberi pun, bukan kapada kerajaan yang memerintah tapi kapada Jabatan Pembangunan Persekutuan (jpp) melalui pemuda Umno. Jabatan Pembangunan Persekutuan (jpp) pulak bukanlah kerajaan yang sah tapi hanya wakil kapada kerajaan pusat yang bermastautin diKelantan untok kepentingan politik Umno.

Rakyat Kelantan bukannya bodoh, Tengku Razaleigh sudah jelaskan segala-galanya tentang Akta Petroleum 1974 kapada seluroh rakyat Kelantan. Dimana Ku Li sendiri telah menandatangani perjanjian dengan Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohamad Nasir. Ku Li adalah diantara orang yg mengasaskan Petronas dan jugak Pengurusi kapada syarikat itu. Wang ehsan bukan royalti dan royalti bukan wang ehsan. Tok Pa bukanlah orang yang arif dalam pentafsiran undang-undang perjanjian ini . Tok Pa tidak berhak bercakap dan mentafsirkan undang mengikut lojik sendiri. Segala-galanya Tok Pa bercakap hanyalah untuk kepentingan dan periuk nasi Tok Pa sendiri. Tok Pa sanggup menjadi bodoh bukan kerana Tok Pa tak faham dan mengerti dengan royalti ini tapi sanggup jadi bodoh kerana untok menjagakan hati Najid.

Walaupun berjuta-juta wang dan projek yang Tok Pa beri kapada kerajaan Kelantan, itu adalah bantuan dan peruntukan wajib setiap dua kali setahun sebagai sebuah wilayah yang bernaung dalam Malaysia. Itu sudah menjadi tanggungjawab kapada kerajaan Pusat diatas pulangan balik wang kutipan cukai dalam sesebuah negeri diMalaysia. Setahu saya pun, wang peruntukan itu diperlambat-lambatkan dan sengaja untok menghukum rakyat Kelantan yang memilih Pas sebagai kerajaan. Jadi kesimpulannya, Tok Pa tetap menjadi pengkhianat dan saya lebih yakin dengan penjelasan Ku Li dalam fakta ini.
Tok Pa juga telah mengadakan ceramah-ceramah diKelantan dan membuat berbagai-bagai program untok menyanggah penjelasan Ku Li berkaitan Akta Petroleum 1974. Program pertama Tok Pa diadakan dihotel lima bintang di Kota Bharu untok memutarbelitkan fakta yang dinyatakan olih Ku Li. Program yang diadakan dihotel lima bintang itu juga dihadiri Datuk Dr Awang Adek Hussin dan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali .Manakala monderatornya, Pengarah Uitm cawangan Kelantan, Datuk Prof Dr Hussin Abdul Rahman. Kemudian program kedua Tok Pa adakan di Sekolah Zainab Kota Bharu yang membabitkan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Fatmi Ch e Salleh, meski pun beliau bukan Menteri tapi Setiausaha Politik kapada Najid. Kemudian program seterusnya Tok Pa buat 19 Februari baru-baru ini di Pejabat Umno Kota Bharu yang dihadiri oleh Datuk Dr Awang Adek dan Datuk Ibrahim Ali. Segala-galanya Tok Pa lakukan hanyalah untuk memesongkan kenyataan Ku Li dan kepentingan politik Tok Pa. Banyak cerita-cerita donggeng Tok Pa dedahkan disitu, hanyalah untok membohongi rakyat Kelantan.
Tok Pa harus sedar bahawa Akta Petroleum sudah menjadi undang-undang dan perjanjian sudah pun ditandatangani. Tok Pa sepatutnya menerima hakikat ini dan tidak perlu berdolak dalih dengan menjaja isu royalti ke pelusuk negeri Kelantan. Sepatutnya Tok Pa, anak kelahiran Kelantan mesti bersama-sama dengan rakyat menuntut royalti biar pun perbezaan politik tapi demi kepentingan rakyat. Jika diambil kira kedegilan Tok Pa, jelaslah bahawa Tok Pa bolehlah di ketegorikan sebagai pengkhianat kapada rakyat Kelantan.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...