Monday, February 15, 2010

KERAJAAN PERAK - BIAR RAKYAT YANG TENTUKAN


Keputusan Mahkamah memilih Dato' Seri Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah amat malang sekali. Seharusnya rakyat lebih berhak membuat keputusan samada memilih Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin atau pun Dato' Seri Zambry Abdul Kadir dengan membubarkan dewan undangan negeri serta menbuat pilihan raya kecil diperingkat negeri. Biarlah keputusannya adalah keputusan rakyat dan ini adalah jalan terbaik dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi. Siapa yang sebenarnya mendapat sokongan rakyat atau ditolak oleh rakyat.
Walaupun Zambry berjaya diputuskan sebagai Menteri Besar melalui Mahkamah, namun hakikatnya keputusan itu bukanlah memwakili rakyat negeri Perak. Jika kita buat andaian, Zambry dan Umno-BN sendiri tidak bersedia dan takut untok berdepan dengan rakyat melalui pilihan raya. Mereka sudah merasakan lemah dan tidak bermaya berhadapan dengan rakyat. Jika Umno-BN yakin mereka boleh memenangi pilihan raya, sudah tentu mereka membubarkan dewan undangan negeri. Dengan kata lain, Umno-BN tidak boleh berselindung disebalik Mahkamah buat selama-lamanya. Lambat laun mereka pasti juga akan bertemu rakyat dalam pilihanraya umun nanti.
Penulis tidak rasa terkejut atau hairan dengan keputusan Mahkamah menolak permohanan rayuan Nizar. Semenjak awal bicara lagi, keputusan Mahkamah berat sebelah dan double standard terhadap Nizar. Pembicaraan ini boleh di agak tidak akan memihak kapada Nizar. Walau bagaimana pun segala-galanya sudah berlalu, namun kita harapkan Pakatan Rakyat supaya bersiap sedia untok menghadapi piliha raya negeri Perak akan datang. Buatlah apa yang patut dengan bijaksana dan rasional dengan semangat perjuangan yang kental. Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mestilah bersedia menangkis serangan-serangan properganda Umno-BN melalui tv dan media-media miliknya.
Bagi pandangan penulis, biarlah rakyat yang menentukan siapa yang lebih layak memegang jawatan Menteri Besar Perak samada Dato'Seri Nizar atau Dato'Seri Zambry. Cara yang terbaik, berikan mandat pada rakyat melalui jalan pilihan raya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...