Monday, March 11, 2013

Mahathir Patut Belajar Dengan Mama Juwie...Shahbudin Husin


Secara tidak sengaja saya menonton Berita TV3 di sebuah restoran semalam yang menyiarkan komen Mahathir mengenai lagu Tanya Sama Najib yang sering dinyanyikan oleh Anwar ketika berkempen di Sabah sejak beberapa bulan lalu. Dengan penuh yakin bekas Perdana Menteri itu bersetuju bahawa senikata lagu nyanyian Anwar itu ada kaitan dengan apa yang sedang berlaku di Sabah sekarang sambil memberikan logik-logik yang tidak logik untuk menyokong hujahnya-hujahnya.

Malam sebelumnya, saya juga difahamkan melalui TV3 juga, Ahli Parlimen PKR yang sudah melompat menjadi Bebas, Zulkifli Nordin turut mengaitkan isu lagu itu dengan keyakinannya bahawa Anwar memang bersubahat dengan kumpulan penceroboh Sulu yang sedang menyerang Lahad Datu dan Semporna sekarang ini.


Menurut beliau, oleh kerana Anwar sering menyanyikan lagu itu dan kemudian berlaku pencerobohan di Lahad Datu, kaitannya tidak dapat dinafikan lagi. Yang menjadi isu ialah perkataan hilang dalam senikata lagu itu. Bagi sesiapa yang mendengar lagu yang sering dinyanyikan oleh Anwar itu, mereka pasti akan memahami bahawa ia adalah dalam konteks politik Sabah semata-mata di mana beberapa pemimpin UMNO dan BN sudah meninggalkan parti dan menyokong PR dan tiada kaitan langsung dengan insiden di Lahad Datu.

Lagu itu juga sering dinyanyikan setelah Anwar menghuraikan dengan panjang lebar tentang kelemahan Najib dan kaitannya dengan tindakan beberapa pemimpin Sabah yang sudah keluar parti itu. Ia jua dikaitkan dengan kekerapan Najib melawat Sabah sejak kebelakangan ini. Dan sebagai tarikan untuk kempen ceramahnya, maka Anwar menyanyikan lagu itu. Semua orang memahami ianya hanya dalam konteks politik Sabah yang mana BN akan kehilangan banyak kerusi berbanding kedudukannya yang dianggap "fixed deposit" selama ini.

Senikata lagu yang dinyanyikan Anwar itu berbunyi, " Tanya sama Najib, apa sebab goyang. Nanti jawab Najib, Sabah nak hilang". Rupa-rupanya setelah gagal mengaitkan Anwar sebagai dalang di sebalik pencerobohan Lahad Datu pada peringkat awalnya sehingga beberapa tindakan saman sudah diambil, lagu ini pula yang digunakan sebagai senjata baru untuk menyerang Anwar dan memperbodohkan rakyat.

Kalau setakat Zulkifli Nordin yang bercakap menggunakan hujah lagu Tanya Sama Najib itu untuk mengeliru dan memperbodohkan rakyat, ia memanglah tidak menghairankan kerana beliau memang diketahui tidak berapa cerdik akalnya. Zulkifli sepertimana yang pernah dikenali rapat oleh rakan saya, Mohd Sayuti Omar, beliau memang diketahui sanggup berbohong dan memutarbelitkan pelbagai perkara sehingga menurut beliau, di depan Kaabah dan Masjid Nabawi pun beliau sanggup berbohong dan tidak bercakap benar.

Oleh itu, jika sekadar tahap pemikiran Zulkifli Nordin yang menggunakan hujah lagu itu, ia tidaklah begitu memeranjatkan tetapi apabila Mahathir sendiri sedia menggunakan hujah yang sama, nampaknya tahap pemikiran Mahathir sekarang tidak jauh bezanya dengan Zulkifli Nordin juga.

Dalam hujahnya, Mahathir berkata, beliau hairan kenapa dalam lagu itu Anwar menyebut perkataan hilang dan bukan perkataan kalah yang menurutnya lebih sesuai jika semata-mata berkaitan kemungkinan BN kalah banyak kerusi di Sabah. Nampaknya Mahathir tidak berjiwa seni dan tidak memahami pentingnya keindahan bahasa dalam senikata lagu.

Dalam konteks lagu Tanya Sama Najib, senikata yang digunakan seperti bahasa dalam rangkap pantun yang memerlukan bunyi perkataan yang sama di penghujung ayat. Sebab itu perkataan hilang digunakan dan bukannya perkataan kalah.

Untuk lebih memahami keindahan bahasa dalam senikata lagu, ada baiknya Mahathir belajar mengenainya dengan Puan Habsah Hassan atau Mama Juwie untuk mengetahui dengan lebih mendalam mengenainya.

Ataupun untuk memperolehi bukti yang cepat, cubalah Mahathir pergi menyanyi di mana-mana pusat karaoke atau menyanyi dalam bilik air di rumahnya dan cubalah mendendangkan lagu Tanya Sama Najib itu secara perlahan-lahan tetapi menggantikan perkataan hilang dengan perkataan kalah sebagaimana yang disebutnya itu. Apakah lagu itu menjadi bertambah sedap atau kedengaran sumbang?

Ketika iu Mahathir pasti akan memahami kenapa perkataan hilang lebih sesuai digunakan untuk lagu tersebut.

Sebenarnya menggunakan lagu Tanya Sama Najib ini sebagai senjata untuk menyerang Anwar tidak lebih memperlihatkan UMNO semakin kehabisan modal sehingga terdesak mengaitkan apa saja perkara untuk memburukkan Anwar dan memastikannya ditolak dalam pilihanraya akan datang. Ini juga menjadikan nilai dan makna dalam seni berpolitik sudah mulai terhakis, termasuk dalam diri Mahathir sendiri. Ia tidak lain berpunca daripada ketakutan yang melampau akan tumbangnya BN sehingga kadangkala sanggup melakukan perkara yang tidak logik dan ditertawakan secara sinis oleh rakyat terbanyak.

Kesediaan Mahathir menyeret dirinya dalam hujah paling hampas dengan menggunakan lagu itu untuk menyerang Anwar hanyalah merendahkan nilai dirinya sekarang ini. Malah ada yang menyamakannya kini tidak jauh berbeza dengan Zulkifli Nordin yang bakal jadi "kupang tembaga" selepas pilihanraya nanti.



Credit to > ShahbudinDotCom

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...