Monday, January 6, 2014

Kelemahan Najib undang malapetaka buat negara


Kelemahan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak bakal mengundang 'malapetaka' besar buat negara Malaysia yang tercinta ini.

Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PASDr Dzulkefly Ahmad berkata, dua masalah kritikal yang sedang melanda negara- akan menjadi malapetaka jika Najib gagal menanganinya dengan segera- adalah kemelut kos saraan hidup (ekonomi) dan konflik atau pertentangan kaum-agama.

Menurutnya, bebanan hutang dan defisit fiskal selama 16 tahun berturut-turut menunjukkan dasar kerajaan BN dan terkini Najib tersasar dalam mengejar Pertumbuhan dengan kaedah 'mengepam' ekonomi dalam kitaran melembap (bearish) dan juga zaman cergas (bullish).



Akibatnya hutang persekutuan yang telah hampir mencapai had 55 peratus daripada KDNK negara , (RM543.3 bilion yang tepat sebagai laporan MOF ), meletakkan Malaysia diambang kebejatan pengurusan kewangan yang ditegur pelbagai pihak termasuk Bank Dunia dan agensi penarafan.

Lagi menampakkan kelemahan apabila Najib katanya, apabila menyalahkan hutang tersebut kepada pemberian subsidi RM46.7 bilion kepada rakyat.

Sedangkan kata Dzulkefly, antara penyebab utama kepada hutang itu adalah 'perbelanjaan boros' kerajaan, dasar monopoli, pemberian projek runding langsung yg menguntjngkan kroni, serta ketirisan berbilion ringgit yang saban tahun berlaku seperti Laporan Ketua Audit Ngara.

"Ketahuilah Najib, bahawa statistik negara kebajikan seperti Nordic, Austria dan Belanda memperuntukkan sekurang-kurangnya 20% daripada KDNK mereka untuk subsidi.

"Lebih menarik lagi, subsidi yang besar ini telah menyebabkan kemiskinan berkurang, dan tidak pula menjadi penyebab bajet negara itu menjadi defisit," katanya.

"Jadi Najib salah dalam hujah 'rasionalisasi subsidi' diperlukan untuk mengelak negara dari menjadi bankrap'," kata beliau lagi.

Penarikan subsidi, tegas Ahli Jawatankuasa Pusat itu, pastinya akan membawa pelbagai kenaikan kos saraan hidup seperti yang telah pun diketahui dan ditakuti ramai.

Jurang kaum-agama

Menurut Dzulkefly lagi, pendirian longgar Timbalan Perdana Menteri terhadap cadangan wakil Umno dan beberapa NGO yang mahu mengadakan demonstrasi di hadapan gereja di Selangor esok adalah satu lagi kelemahan yang bakal mengundang 'malapetaka'.

"Ia menandakan permulaan tahun bermasalah (2014) di mana konflik agama semakin meruncing dalam masyarakat yang sudah pun terbelenggu dengan isu Kalimah Allah.

"Pandangan yang memecah-belahkan dan isu undang-undang emotif terhadap kalimah Allah telah mengundang pertikaian tanpa henti dan tiada usaha yang berkesan, apatah lagi penyelesaian oleh kerajaan," tegas beliau.

Lebih parah apabila Najib dilihat mengambil sikap berdiam diri kerana membisunya itu adalah sangat memekakkan rakyat.

"Seperti pepatah mengatakan "Tanpa kepimpinan bijak, negara jatuh, tetapi dengan penasihat yang baik ia boleh diselamatkan".

"Namun dalam dua keperluan kritikal ini, nampak seperti negara ini tidak punya kedua-dua sekali sedang negara berhajatkan kepada ketegasan dan wibawa kepimpinan untuk membawa negara keluar dari kemelut ini," ujarnya.

Kelemahan kepimpinan Najib dalam kemelut mutakhir ini, tegas beliau lagi, pastinya mengundang celaka kepada rakyat dan negara.

"Hal ini adalah sangat malang. Mungkin negara benar-benar memerlukan sebuah 'agenda rekonsiliasi', bukan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan tetapi bagi memacu reformasi dan penambahbaikkan sebenar.
Harakahdaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...