Thursday, January 5, 2012

Pilihan Belia Malaysia pada PRU-13: ABU atau ‘Anything but Umno’ - Moaz Nair


                UMNO masih lagi memuji diri mereka sendiri kerana ada 3 juta ahli tetapi, mereka tidak sedar hakikat bahawa tidak semua ahli mereka ini akan mengundi mereka pada PRU 13 nanti.
                Dalam politik, nombor kadang kala boleh menipu dan pada masa yang sama menyakinkan. PArti politik biasanya akan mendakwa mempunyai jumlah ahli yang besar dan penyokong dan memberi ilusi bahawa mereka akan menang besar dalam pilihanraya. Mereka sebenarnya berbuat demikian untuk mengaburi mata orang ramai. Walaupun mempunyai jumlah ahli sebegitu, tidak semestinya mereka ini akan mengundi untuk parti mereka dalam pilihanraya.

Tidak mengundi BN

3.4 ahli UMNO tidak akan mempastikan UMNO akan menang mahupun BN. Pilihanraya umum 2008 telah menunjukkan hakikat ini di mana hamper separuh ahli UMNo tidak mengundi BN. Pilihanraya 2012 pasti menunjukkan tren yang sama. Bagi sesetengah pengkritik, kali ini BN mungkin akan kalah dengan majoriti yang sedikit. Empat negeri akan kekal dibawah Pakatan dan Perak juga akan dirampas balik Pakatan. Mereka menjangka ramai ahli UMNO yang tidak berpuas hati akan mengundi pembangkang.


Pada 2008, penganalisis politik tidak menduga UMNO akan kalah sebegitu tetapi, analisis pasca pilihanraya telah menemui bahawa kempimpinan UMNO pada ketika itu adalah punca utama ia gagal. Menuju pilihanraya seterusnya, UMNO sekali lagi dilihat sebagai sebuah parti yang lemah dengan kepimpinan lemah.

Daripada 16 juta pengundi berdaftar, akan terdapat 2.6 juta pengundi baru. Yang dijangka adalah 10 juta pengundi dengan 1.5 pengundi muda- ini adalah 17% daripada pengundi. Menurut beberapa kajian, pengundi baru dan media baru adalah lebih menggemari pembangkang. Mereka nampaknya tidak begitu gemar terhadap sesuatu yang lama. Mereka juga hilang kepercayaan kepada media pro-kerajaan. Dengan ramai pengundi muda menjadi pengundi untuk pilihanraya tahun depan, ia mungkin akan memberi kesan negatif kepada UMNO dan BN.

“Strategi mereka salah. Apabila media terlalu taksub, ia akan memberi efek sebaliknya. Mempamerkan gambar personaliti di televisyen semata untuk memburuk-burukkan pembangkang dan memperbodohkan rakyat tidak berjaya. Rakyat kebanyakkannya tidak percaya apa yang mereka lihat di kaca tv sekarang. Mereka lebih gemar kepada media alternatif,” ujar seorang pelajar universiti tempatan.

Ada lagi kepincangan dalam parti komponen BN

Pada 6 bulan pertama 2010, daftar pengundi telah menunjukkan Pakatan ada kelebihan berbanding BN. DAP mendahului dengan 32.5%, UMNO 32.5% dan PAS 22.7%. Pendaftaran pengundi untuk DAP dan PAS digabungkan adalah lebih daripada UMNO. Tren ini terus wujud. Sekiranya trend an jumlah ini diambil kira, ia adalah petunjuk kuat bahawa ada kemungkinan yang besar pengundi baru akan memihak kepada pembangkang.

DAP telah berjaya mendapatkan ahli Melayu dan juga bukan melayu. PKR mempunyai kelebihan menarik golongan muda dan PAS pula menarik golongan professional Islam. Jalan kemenangan tidak begitu nampak untuk UMNO. Dengan menggugurkan sekumpulan calon yang baik akan menjadikan UMNO lebih pincang. Mereka yang digugurkan itu akan mempunyai penyokong yang akan mensabotaj parti seperti yang berlaku pada pilihan raya 2008.

Seorang penjawat awam muda memberi pandangan beliau: “Rakyat –terutamanya yang muda sekarang sudah sedar akan hak mereka sebagai pengundi dan mereka mahukan sistem 2 parti dan terdapat sentimen bahawa rakyat mahukan perubahan kerajaan setelah terlalu lama diperintah oleh kerajaan yang sedia ada.

Dominasi Melayu, Islam dan Raja

Semakin kahabisan idea untuk menyelamatkan parti, UMNO telah menggunakan bangsa, Islam dan raja untuk memenangi pengundi Melayu. Tetapi strategi ini nampaknya tidak begitu berkesan untuk pengundi muda. Satu kajian menunjukkan bahawa rakyat lebih berminat terhadap isu lain berbanding isu yang cuba diketengahkan UMNO.

Pengundi muda juag sedat bahawa PAS juga adalah parti orang Melayu dan ia boleh dengan lebih baik menggantikan UMNO untuk mewakili kaum itu. Empat negeri yang berada di bawah Pakatan tidak menunjukkan tanda-tanda mendiskriminasi orang Melayu, Islam ataupun raja. Berdasarkan survei yang dibuat, orang muda rata-rata gembira dengan kerajaan Pakatan di negeri-negeri ini.

“Kerana terdesak, UMNO terpaksa bermain isu-isu sensitive untuk mendapat ihsan pengundi Melayu tetapi orang Melayu tidak akan jatuh dalam perangkap ini,” kata seorang pelajar universiti di Shah Alam.

UMNO berada dalam keadaan terdesak sehinggakan mereka terpaksa memainkan isu seperti dominasi Melayu, Islam dan sistem raja untuk kekal relevan dan terus hidup. Mereka gagal menyedari bahawa politik perkauman mereka dan sokongan kepada NGO yang kurang popular telah menjadikan golongan beliau Melayu menolak UMNO. Mencetuskan isu berkaitan agama dan perkauman untuk menutup kekecewaan rakyat terhadap pentadbiran mereka tidak akan berjaya kali ini. Pengundi muda sedar bahawa sekiranya Pakatan mengambil alih Putrajaya, status quo status politik akan kekal sama. Kaum Melayu dan kumpulan etnik lain tidak akan diketepikan kerana manifesto Pakatan menjamin hak kesemua kumpulan etnik, menghormati Islam sebagai agama rasmi dan sistem raja.

“Kepentingan semua kaum etnik di negara akan dijamin seperti dalam perlembagaan. Islam akan kekal sebagai agama rasmi negara. Kepentingan oran asli akan dikekalkan juga seperti yang ada dalam perlembagaan dan kebajikan mereka dijamin,” ujar seorang ahli DAP muda dari Johor.

UMNO cuba kaburi mata rakyat

Walaupun pengundi muda lebih fokus kepada isu yang asas, ketidakpuasan hati mereka terhadap rasuah yang semakin menjadi-jadi dan juga salahguna kuasa ahli politik dan juga pihak berkuasa serta keinginan mereka untuk mewujudkan keselesaan hidup untuk semua kaum. Mereka juga gusar terhadap kadar jenayah yang semakin meningkat di negara.

“UMNO sedang mengaburi mata rakyat. Kami jemu dengan kadar jenayah tinggi di kawasan kediaman. Kami hidup dalam ketakutan. Penjenayah semakin menjadi-jadi sekarang. Pihak berkuasa nampaknya tidak begitu mengendahkan perkara ini.” Ujar seorang pelajar universiti di Skudai, Johor.

UMNO mengharapkan undian golongan Melayu luar bandar. Mereka tahu bahawa mereka tidak akan mendapat sokongan daripada golongan Melayu bandar. Mengharapkan undi bukan Melayu juga tidak akan berhasil. Orang Cina akan mengundi berdasarkan isu yang melanda negara, kemandirian kaum mereka dan ekonomi. Orang India, yang kebanyakkannya miskin telah lama dikecewakan UMNO. Mereka telah diketepikan sejak kemerdekaan.

UMNO tidak dapat mengharapkan undi orang India kerana janji kosong mereka kepada kaum ini. Ramai dikalangan belia bukan Islam yang merasa diketepikan akan mengundi PAS, PKR dan DAP untuk perubahan. Tiada lagi zaman di mana UMNO boleh meyakinkan orang bukan Melayu untuk tidak mengundi PAS. Kini, UMNO tidak dapat menakut-nakutkan orang Islam dan bukan Islam kerana menyokong Pakatan Rakyat – terutamanya DAP terutamanya dengan menggunakan insiden 13 Mei.

“PAS dengan positifnya menggalakkan sebuah negeri yang menjaga kebajikan. Yang miskin dari semua kumpulan etnik akan diberi bantuan dan diberi kelebihan bertujuan untuk merapatkan jurang di antara yang kaya dan yang miskin. Kita harus berlaku adil dengan semua kumpulan etnik di negara. Kita harus raatkan jurang antara yang miskin dan kaya. PAS akan menyokong progres ekonomi. Kita harus menjadi mesra perniagaan dan berharap agar mendapat lebih banyak pelabur di negara ini untuk hasilkan lebih banyak peluang perniagaan untuk rakyat,” ujar ketua pemuda PAS.

Pengkristianan

Kerana gagal memenangi hati orang Melayu, memburukkan orang Kristian telah menjadi perkara biasa bagi pemimpin UMNO dan disokong oleh orang gila dari kalangan pemimpin NGO. Ini juga tidak meyakinkan golongan pengundi Melayu muda yang nampaknya lebih liberal dalam politik.

Untuk ini, seorang pemimpin pemuda PAS mengatakan “Isu pengkristianan Malaysia tidak akan wujud. Ini hanyalah cakap kosong dikalangan ahli UMNO yang terdesak dan beberapa ahli politik yang telah menubuhkan NGO untuk menakut-nakutkan orang Melayu. Orang Melayu tidak akan kehilangan kuasa kerana mereka yang merupakan golongan terbesar itu akan diwakili PAS dan PKR. Islam adalah agam rasmi dalam Perlembagaan. Mereka yang menganut agama lain pula tidak akan dihalang daripada mengamalkan agama mereka. Tidak ada apa-apa yang perlu ditakutkan oleh orang bukan Islam.

Serupa juga dengan ‘ancaman terhadap institusi ke-rajaan’ yang ditimbulkan UMNO juga tiada isu untuk pengundi muda. Pandangan mereka adalah UMNO sengaja menimbulkan isu itu untuk undi orang Melayu. Bagi mereka, ini tidak akan membantu UMNO. Persepsi mereka adalah ‘selagi ini adalah sistem raja berpelembagaan, tiada asas untuk UMNO mendakwa bahawa dengan mengudi pembangkang, institusi ke-rajaan akan terancam.’

“UMNO tidak ikhlas apabila bercakap soal institusi raja. Mereka hany mempergunakan institusi tersebut untuk kekal berkuasa. Ada ketika institusi diraja dimalukan oleh pemimpin UMNO dan media mereka semasa pindaan Perlembagaan dibuat pada 1993. Mereka tidak diberi peluang untuk mempertahankan hak mereka. Mereka telah dimalukan dengan teruk. Itulah UMNO sebenar,” ujar seorang pemimpin pemuda PKR.

Pandangan ini telah disuarakan oleh PAS dan PKR dan juga diutarakan oleh pemimpin pemuda DAP:

“Orang Melayu, kesemua kumpulan etnik ,Islam dan institusi raja akan dijaga kepentingannya dibawah Pakatan. Perlembagaan masih yang tertinggi dan dalam lingkungan demokrasi. Ia akan menjadi perubahan yang k earah lebih baik untuk Malaysia, buka suatu revolusi.”

Budaya tutup sebelah mata dalam UMNO

Sayap Pemuda UMNO dibawah pemerintahan tiada karisma dan tidak popular dilihat sebagai terlalu lemah untuk memenangi sokongan golongan muda. Sokongan golongan muda kepada pembangkang juga membuatkan UMNO bimbang.

“Pemimpin kami sibuk bercakap dan mempertahankan skandal lembu. Mengapa dia harus terlalu sibuk mengenai hal ini? Beliau sebenarnya kurang karisma dikalangan belia. Beliau juga bukanlah pemimpin politik yang dapat diterima. Kita sekarang sudah kehilangan sokongan daripada golongan belia nampaknya mempunyai pendirian yang bertentangan,” ujar seorang ahli UMNO muda.

Yang jelas, kebanyakkan pemimpin UMNO yang tidak effisyen dan rasuah adalah sangat kuat dengan penyokong kuat. Pemimpin yang lemah tidak ada pilihan lain selain daripada mengekalkan mereka dalam parti kerana sekiranya tidak, parti akan kehilangan sokongan yang diperlukan. Kepada generasi muda, budaya tutup sebelah mata dalam UMNO ini dilihat sebagai lapuk dan tidak effektif.

Seorang menteri yang teruk dikecam baru-baru ini telah diaporkan mengata, “beritahu saya pemimpin UMNO mana yang tiada masalah.” Kenyataan ini memberi bayangan bahawa kesemua pemimpin UMNO bermasalah- mungkin juga masalah yang sedang beliau hadapi sekarang. Sebagai orang dalam, beliau sememangnya arif mengenai kejahatan yang dilakukan pemimpin UMNO. Inilah yang dirasakan oleh golongan muda.

Golongan muda sedar akan perlakuan UMNO yang menyimpang. Skandal ternakan lembu benilai RM250 juta melibatkan syarikat yang dikait rapat dengan UMNO dan seorang menteri cabinet hanyalah sedikit daripada barah yang besar. Banyak lagi kesumbangan, skandal dan penyalahgunaan kontrak dan wang rakyat yang disembunyikan.

Pengundi muda juga menyedari bahawa ada pemimpin, seperti yang dilaporkan mendapatkan dana daripada kontraktor yang telah dianugerahkan kontrak besar. Ada laporan bahawa seorang ahli politik telah mengkreditkan dana tersebut ke dalam akaun peribadinya. Menteri itu sekarang sedang disiasat oleh SPRM. Kontrak tersebut dikatakan diberi kepada kroni yang akan menolong ahli politik tersebut.

Syarikat-syarikat kroni terus menerus mendapat kontrak yang menguntungkan-salah satu di antaranya adalah projek mega RM 36 billion Mass Rapid Transit di Lembah Kelang. Syarikat yang mendapatkannya MMC Gamuda merupakan sebuah syarikat yang rapat dengan UMNO.

Membeli peralatan pertahanan sehingga kini bukanlah pembelian yang boleh dibeli secara terus. Sentiasa ada pihak ketiga yang terlibat. Pihak ketiga ini akan memperoleh keuntungan yang luar biasa melibatkan berjuta-juta ringgit wang rakyat. Pembongkaran penyelewengan ini akan merosakkan prospek UMNO. Walaubagaimanapun, media pro kerajaan sentiasa bersengkongkol dengan pesalah untuk memberikan gambaran baik pemimpin yang terlibat.

“Apabila ramai dikalangan pemimpin UMNO yang dianggap melakukan rasuah, tiada apa-apa yang dilakukan untuk menyelesaikan masalah ini. Ini telah menyakitkan UMNO,” ujar seorang bekas pemimpin Pemuda UMNO di Johor.

Bantahan dlam diam

Generasi muda tahu lebih banyak. Indeks Persepsi Rasuah (Corruption Perception Index , CPI) telah jatuh untuk tiga tahun berturut-turut dibawah pemerintahan Najib. Pada dekad pertama dalam abad ini, Malaysia telah kehilangan RM 1.08 trillion (US338 billion) dalam aliran wang haram keluar – ini adalah yang keempat tertinggi dikalangan negara membangun. Pengaliran keluar wang haram ini menunjukkan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Yang mentadbir negara ini lebih berminat membina imej beliau di mana berjuta-juta ringgit telah dibelanjakan untuk membayar agen luar negara membina imej baik beliau sebagai perdana menteri. Reformasi ekonomi beliau adalah lebih kepada akronim-akronim yang berbunga dan formula dan sebenarnya tidak konkrit. Model Ekonomi baru (NEM) –bersama program berkembar untuk kerajaan dan transformasi ekonomi juga tidak menunjukkan perubahan berkesan kepada ekonomi.

Apa yang dilihat oleh generasi muda adalah inflasi dan kos hidup yang tinggi. Pemberian wang oleh kerajaan yang disifatkan tidak seberapa kepada pelajar sekolah dan mereka yang berpendapatan kurang 3000 sebulan adalah semata stun politik. Ia tidak memberi impak jangkamasa panjang untuk mengurangkan kos sara hidup ataupun mengembangkan ekonomi negara.

Jurang pendapatan antara yang kaya dan miskin semakin meningkat. Prospek ekonomi untuk negara semakin suram. Orang muda yang terpelajar merasakan bahawa menambah-baik polisi kerajaan dan pengenalan kepada undang-undang baru adalah taktik untuk melindungi masalah ekonomi dan social sebenar yang dihadapi negara. Pendekatan yang diambil adalah lebih ke arah peribadi dan politik dan bukan untuk ekonomi dan negara.

UMNO dilihat oleh golongan muda sebagai sebuah parti yang tidak banyak berubah. Ianya masih lagi merupakan pemimpin UMNO yang bertanding pada pilihanraya yang lepas. Percubaan untuk mengenengahkan muka-muka baru amat sukar dilakukan. Terlalu ramai mereka-mereka dalam UMNO yang mahukan jawatan yang sedikit dalam parti dan juga kerajaan. Adalah rugi sekiranya mereka alpa dan sekiranya mereka gagal mendapatkan apa yang mereka inginkan, mereka akan menjadi penentang secara senyap dan akan mensabotaj parti. Inilah minda kebanyakkan ahli UMNO dan yang sedihnya mereka tidak akan berubah.

Golongan muda akan mengundi untuk perubahan kali ini. Mereka akan mengundi untuk parti lain selagi ia bukan UMNO atau BN.

Malaysia Chronicle

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...